Skip to main content

Full fart framåt för Mariette och Reitan

reitan mariette 450

Mariette Kristenson med köpmannen René Araya som driver en nyöppnad 7-Elevenbutik på S:t Eriksgatan i Stockholm.

- Vi är alltid redo för nästa steg och vi vill utvecklas med kunderna. Vår drivkraft är att göra deras vardag lite bättre och då gäller det att vara på hugget. Det är vårt existensberättigande, säger Mariette Kristenson, sedan exakt fyra månader vd på Reitan Convenience Sweden.

Någon nykomling är hon dock inte. Detta är nämligen en tjej som lärt sig sitt jobb från grunden. 2003 började hon som trainee på 7-Eleven där hon raskt gick vidare som distrikts-, respektive regionchef, för att 2007 bli marknadschef för Pressbyrån. 2012 tog hon nästa steg då hon blev vd för Reitan Convenience Norge. Och nu är hon alltså tillbaka igen sedan hon den 1 oktober tog över efter Magnus Carlsson.

- Tajmingen var perfekt. Magnus skulle gå vidare i organisationen och jag och min familj ville flytta hem, säger Mariette som har sambo och två pojkar på tre och sju år.

Är det stor skillnad på att jobba inom Reitan i de två grannländerna?

- Företagskulturen är densamma men för övrigt är det större skillnad än jag trodde. Bland annat på hur man äter och dricker och att det är stängt på söndagarna. Lunchkulturen är ju helt annorlunda med mycket bröd och inte minst korv. Det betyder till exempel att salladsbars-konceptet inte är så utbrett i Norge och att vår satsning på den svenska kanelbullen blev en succé.

Mariette upplever också att norrmännen är mer spontanta och positiva till förändring. Något som i kombination med hennes egen läggning fått en och annan kollega att försiktigt bromsa henne. ”Nu går det för fort Mariette”, citerar hon med ett skratt.

- Men visst är det nyttigt att kunna dela erfarenheter från olika sätt att jobba. Det har jag haft nytta av både i Norge och i Sverige.

reitan ext 450


Och i Sverige är det alltså full fart framåt. Temat för Reitans stora riksmöte nästa vecka är ”nästa steg”. Det gäller såväl butiksnätet som utbudet. Och alltid med kundernas behov i fokus.

Stora infrastrukturförändringar i städerna påverkar Reitan som ser till att ligga i framkant och hitta lägen för nyetableringar. Samtidigt växer städerna och mindre orter utvecklas också.

- Vi har ett starkt fokus på att växa genom nyetableringar. Förra året öppnade vi till exempel 19 nya butiker och vi jobbar för att det ska bli lika många i år, säger Mariette och ger en extra eloge till etableringsavdelningen.

- I går fick vi för övrigt klart med bygglov vid nya Slussen!

reitan mat 450


Förändrade levnads- och inköpsvanor påverkar självklart Pressbyrån och 7-Eleven. När matinköp på nätet ökar medför det en potential för kompletteringshandel. Samtidigt har man inte längre samma behov av att köpa biljetter och kvällstidningar i butik.

- Därför är det självklart att vi ska fortsätta växa med mat och dryck. Och för det har vi många planer som jag inte vill avslöja innan riksmötet. Men för Pressbyråns del ska vi satsa på att ytterligare förtydliga snabbheten och lanserar nya spännande betallösningar under året. Så sömlöst som möjligt.

Även det digitala erbjudandet ska utvecklas genom en form av click & collect-erbjudande. Ett utökat samarbete med Foodora finns också i planeringen.

- Det är viktigt att vi blir mer flexibla. Allt för att underlätta för kunderna.

Även om Reitan har fokus på det man äter och dricker samt tekniska lösningar, så utvecklas också de traditionella kategorierna.

- Vi ser trender i allt från proteinglassar, funktionella drycker samt nötter och bars via tobaksfria och mindre skadliga tobaksprodukter. Här är vi tacksamma för våra leverantörssamarbeten som ger oss betydelsefulla lanseringar, säger Mariette Kristensson och drar vidare till nästa möte.

Full fart framåt, som sagt.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

  • Skapad