För våra medlemmar:

Reitan redo för nästa steg med vinnande team

oppnngsbild 450

I onsdags och torsdags höll Reitan Convenience Sweden sitt årliga riksmöte och temat denna gång var ”Nästa steg”. Många spännande nya satsningar presenterades och många vinnare utsågs i detta värderingsstyrda företag där bara oändligheten tycks vara den eventuella begränsningen.


Först och främst så satte man upp målet fem procents tillväxt på varor under innevarande år jämfört med det förra. Dessutom att under tre år fördubbla försäljningen av mat och fika.

Många nya satsningar presenterades och köpmännen klappade och jublade. Inte minst åt flera nya digitala plattformar och verktyg som både kommer att underlätta deras jobb och ge dem möjlighet att sälja mer, inte minst ute på butiksgolvet och utanför butiken. Pressbyrån kommer att bredda sitt matutbud och dessutom börja sälja smink. Och 7-Eleven ska bli en riktig pizzeria. Fast snabbare.

I vår tidning som kommer i mitten av nästa vecka, kan du läsa mer om alla satsningar som Reitan gör samt se en hel del bilder från riksmötet som hölls i Örebro.

Många priser delades ut under dagarna. Candy People blev (för andra året i rad) Årets leverantör på Pressbyrån medan Unilever Food Solutions fick samma utmärkelse på 7-Eleven. Grattis till det!

Årets säljare i butik på 7-Eleven heter Robin Lind och han jobbar på Grev Turegatan/Riddargatan i Stockholm. Titti Hyvonen på Pressbyrån Göteborgs C centralhuset var bäst i sin klass.

Årets värderingsstyrda ledare blev Veronica Forningen och Fanny Axelsson, 7-Eleven Drottninggatan 90 samt Jannice Lemon, Pressbyrån Odenplan. Båda i Stockholm.

Årets kampanjbutiker är Pressbyrån Universitetssjukhuset Örebro och 7-Eleven Jönköping Ryhov.

Årets Köpman
Det mest prestigefyllda priset är annars Årets Köpman och det delades ut på torsdagskvällens galamiddag. Det går till de personer/köpmän som bäst under 2018 utvecklat sin verksamhet på ett resultatinriktat och målmedvetet sätt. Man kan säga att det är en summering av resultatet av mätningar inom ledarskap, kvalitet, försäljning och lönsamhet under det gångna året.

aretskopmanpb 300

Sandra Bengtsson Lundblad som driver Pressbyrån Strömstad har under året ökat sin omsättning med 12,6 procent och flyttat fram positionerna inom samtliga mätområden.

- Jag är superstolt!, Jag började på Pressbyrån när jag var 16år och detta är något jag strävat efter väldigt länge. Men jag skulle inte klarat det utan min fantastiska personal, säger hon.

Jurys motivering löd:
Här har vi en riktigt hängiven köpman! Sandra är kreativ, omtänksam, unik och en glädjespridare. Kunderna älskar att besöka butiken och handla hos denna köpman som verkligen imponerar dem och ger dem en bättre dag – en lokal hjälte helt enkelt. Köpmannen lever efter mottot att ingenting är omöjligt, att skyhöga målsättningar är till för att krossas och butiken har med denna köpman vid rodret ökningstal som ingen kunnat förutspå. För tre år sedan sattes det stora målet om att bli årets köpman, och Sandra har varit nominerad varje år sedan dess, vi unnar och beundrar!

aretskopman7e 300

Årets Köpmän för 7-Eleven blev Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson som driver 7-Eleven på Drottning Kristinas väg i Stockholm. De har under året ökat sin omsättning med 13 procent.

- Vi har arbetat väldigt hårt och målmedvetet mot detta och engagerat alla medarbetare i butiken, så vi vill så klart dela detta pris med dom, säger de.

Juryn säger följande:

På ett mycket positivt och offensivt sätt drivs denna butik till nya framgångar varje dag. Det finns en vilja och förmåga att ta kunderna med storm som leder till att siffrorna pekar rätt upp i skyn. Medarbetarna har alltid ett leende på läpparna och ger det där lilla extra vilket leder till att kunderna kommer inte bara en, utan ofta flera gånger om dagen. Köpmannaskapet präglas av ett högt engagemang för den egna butiken såväl som för hela kedjan och regionen finner här en riktig stöttepelare. Att driva en stor butik kräver värderingsstyrt ledarskap, effektivitet och struktur. 2018 har planerats i minsta detalj vilket skapat de bästa förutsättningarna för både kundernas och medarbetarnas trivsel. Detta gör att man kan stoltsera med 13 procents omsättningsökning och 6 procents kundtillväxt. Efter många år hos oss i 7-Eleven har vägen till framgång blivit självklar och vi unnar och beundrar!

- Att lyfta fram förebilder inom bolaget och hylla de köpmän som verkligen lyckats bäst motiverar oss alla. Att lyckas knyta till sig drivna medarbetare är en nyckel till framgång för alla företag och därför gläds jag mycket över vårt samarbete med dessa duktiga personer, säger Mariette Kristensson, vd Reitan Convenience Sweden AB.

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40