Skip to main content

Svagare utveckling när branschen börjar känna av konjunktursvackan

Under det tredje kvartalet år 2012 minskade servicehandeln sin omsättning med 2,1 procent jämfört med samma kvartal förra året. Servicehandeln backade därmed ytterligare något efter minskningen under andra kvartalet 2012. Framtidstron minskade också några enheter jämfört med föregående kvartal och ligger nu på noll.

Detta enligt ServicehandelsIndex för kvartal 3 som presenterades idag.

De delbranscher som hade ett tufft andra kvartal i år – Trafikbutiker, Spel & Tobak samt Minilivs – återhämtade sig försiktigt under tredje kvartalet, även om utvecklingen fortfarande ligger på den negativa sidan. Trafikbutikerna och Minilivs minskade sin omsättning med 2,8 respektive 3 procent, medan Spel & Tobak endast backade med 0,5 procent.

Fast Food & Café som tidigare i år haft en positiv utveckling trots lågkonjunkturen börjar nu bromsa in något. Café hade fortfarande en positiv utveckling, men nu endast på 0,9 procent. Fast Food minskade omsättningen under tredje kvartalet med 0,3 procent jämfört med samma kvartal föregående år.

– Det svaga konjunkturläget påverkar också Servicehandelns utveckling – är konsumenten återhållsam syns det direkt i våra butiker, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Servicehandlarnas framtidstro minskade ytterligare några enheter efter det kraftiga fallet i framtidstron under andra kvartalet i år. Framtidsindex hamnade på 0 procent, vilket innebär att varken optimisterna eller pessimisterna var i övervikt. Detta är den lägsta nivån sedan Servicehandelsindex startade år 2008. Bland de enskilda handlarna var dock optimisterna i övervikt, men detta drogs ned av att de som trodde på en sämre utveckling framöver var i majoritet bland kedjorna.

– Den svaga utvecklingen beror emellertid främst på hårdare konkurrens. Etableringen av nya servicehandelskoncept är omfattande och när detaljhandelns butiker utvecklas svagt ersätts de ofta av servicehandel på gator och i köpcentrum, säger Bengt Hedlund.

Mer finns att läsa i Servicehandelsindex kvartal tre 2012.

pdfServicehandelsIndex Q3 2012.pdf

För eventuella frågor eller intervjuer kontakta:

Bengt Hedlund, vd Svensk Servicehandel & Fast Food, tel. 08-505 970 31, 070 862 2191

För frågor om undersökningen kontakta Sofia Angel, HUI Research, 031-75 95 006

  • Skapad