Skip to main content

Det fjärde kvartalet avslutar året på plus för convenience-branschen

Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden visar att försäljningen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,9 procent under det fjärde kvartalet 2016. Allra bäst gick det för delbranscherna Trafikbutiker och Fast Food som ökade sin försäljning med 3,0 respektive 2,9 procent.


Kvartalets snabbväxare blev med knapp marginal Trafikbutikerna med 3,0 procent följt av Fast Food med 2,9 procent. Café följde på 2,6 procent och Spel & Tobak på 0,8 procent. Minilivs var den enda delbranschen som uppvisade negativa utvecklingstal under kvartalet med minus 4,7 procent, vilket drog ner index. Efter en ökning med totalt 0,9 procent under Q4 summerades tillväxten för helåret 2016 till 2,6 procent, vilket är starkare än på många år.

– 2016 blev ett utmärkt år för convenience-branschen och 2,6 procent i helårsutveckling är bättre än på länge. Med den starka restaurangtrenden som lyft Café och Fast Food är det med optimism och tillförsikt vi blickar mot 2017, säger Bengt Hedlund, VD för Convenience Stores Sweden.

Handlarnas framtidstro ökade från 32 till 50 procent mellan tredje och fjärde kvartalet 2016. Det var framförallt kedjeaktörerna som fick ett uppsving under kvartalet och var klart mer positiva inför framtiden än de enskilda handlarna med ett nettotal på 77 procent gentemot 23 procent.

–Det är mycket glädjande att både enskilda handlare och kedjor tror på fortsatta försäljningsökningar även framöver. 2016 var ett kvitto på att kunderna uppskattar det hårda arbete som våra medlemmar lägger ner, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden.

Ladda ner rapporten här.

  • Skapad