För våra medlemmar:

Rosa bulle med kronprinsessan maxad upplevelse?

circlekfikarosa bulle 2

Den svenska fikakulturen är både unik och helig. Inför Kanelbullens dag den 4 oktober har Circle K tagit reda på mer om fenomenet. Kartläggningen visar att varannan svensk fikar minst en gång om dagen och att Kronprinsessan Victoria toppar listan över den kändis man helst fikar med. Samtidigt stödjer Bonjour som vanligt Bröstcancerfonden med sin rosa bullar-kampanj under hela oktober.


Circle K:s fikakartläggning har tagits fram tillsammans med Novus i syfte att få en bättre bild av svenskarnas fikavanor. Kartläggningen visar bland annat att fikat har sin givna plats i svenskens dagliga rutin. Nästan varannan svensk uppger att de fikar minst en gång per dag och att de oftast spenderar 15–29 minuter på den gyllene stunden. För en fjärdedel är fikan till och med över en halvtimme lång.  6 av 10 anger att det främsta skälet till att de fikar är för att få en paus i vardagen. Det stämmer väl överens med den vanligaste tidpunkten för en fika, eftermiddagen, då den klassiska eftermiddagsdippen gör sig påmind.

Bryggkaffet utsett till den populäraste fikadrycken

Undersökningen visar också att det klassiska bryggkaffet, eller snutkaffet som vissa kallar det, (59 procent) är den dryck man helst dricker till fikat. Till kaffet tar man gärna en smörgås (37 procent) eller en bulle (34 procent).
I kartläggningen framkommer det tydligt att sällskapet spelar en viktig roll för hur lyckad fikan blir. Män fikar helst med någon i familjen (29 procent), medan kvinnor helst fikar med en kompis (35 procent). Det minst populära fikasällskapet är grannen (1 procent).
På frågan vilken svensk kändis man helst fikar med hamnar kronprinsessan Victoria i toppen, följt av pappa kungen Carl XVI Gustav. Även kriminologen Leif GW Persson hamnar högt upp på listan.

1,3 miljoner till forskning
Svenskarna äter ju alltid mycket kanelbullar. Men den 4 oktober blir det en riktig peak och i vanlig ordning stödjer Bonjour för sjätte året i rad Bröstcancerfonden med sin rosa bullar-kampanj under hela oktober. Det har hittills gett över 1 350 000 kronor till forskning. I oktober väntas ytterligare 250 000 kronor kunna skänkas tack vare rosa bullar.
Den 1 oktober kan man också via Bonjours bullogram.nu skicka en kanelbulle till någon du tycker om. Bullogrammet med en nybakad rosa bulle kan sedan mottagaren hämta ut hos valfri Pressbyrån runt om i hela Sverige. Ett Bullogram med en bulle kostar 25 kronor. 10 kronor per Bullogram går direkt till Bröstcancerfondens viktiga arbete.
En god nyhet för i år är den rosa Bullbilen. Med start på Kanelbullens dag kommer att låta stockholmarna få njuta av nybakade rosa bullar på stadens gator och torg. Bullarna säljs för 10 kronor styck och hela summan går oavkortat till Bröstcancerfondens arbete.

 

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40