För våra medlemmar:

Matchdax = Snacksdax! Eller är det bara en myt?

estrellafotbollsvm 450

Stora evenemang i allmänhet och Fotbolls-VM i synnerhet, är bra tillfällen att sälja mer snacks. Estrella har genom Norstat tagit fram statistik på hur konsumenterna ser på snacks och Fotbolls-VM. Spelarna, tittandet och självklart snacksvanorna granskas under lupp.


Vilka spelare bjuder man helst på chips? Är snacksen viktigare än kompisarna? Vilken kändis borde träna 10 000 timmar och joina laget? Estrella har genom Norstat genomfört en undersökning som visar vad och hur konsumenterna tänker om Fotbolls-VM och snacks. Panelen på 800 personer ger oss svaren.

Matchdax = Snacksdax! Eller är det bara en myt?
Det stämmer bra att snacksförsäljningen går upp inför de stora fotbollsmatcherna. Riktigt engagerande matcher ger till och med försäljningsvolymer i klass med midsommar, jul och nyår! 13 procent av befolkningen uppger att de i och med fotbolls-VM äntligen får en anledning att äta snacks. 11 procent i åldrarna mellan 18-29 år uppger till och med att snacksen är viktigare än vännerna!
28 procent av befolkningen svarar däremot att de inte äter snacks.

Vad är egentligen allra viktigast inför VM-matchen? Och vad är inte så viktigt…
Genomsnittskonsumenten äter i snitt 5,3 kg snacks per år men är det verkligen snacksen som är prio #1 att fixa inför matchen? Svar: JA. 22 procent röstar att snacksen är en självklar del av uppladdningen.
Mest snackssugna blir ungdomarna mellan 18-29 år, där hela 36 procent laddar upp med snacks inför matchen.
Näst viktigast för uppladdningen kommer läsken på 20 procent, och först på tredje plats med 13 procent kommer vännerna…
Generation X mellan 45-59 år är något mindre benägna att parkera sig med chipspåsen, där endast 19 procent laddar upp med snacks.
Men minst viktigt då? Endast lite drygt 2 procent av svenskarna bättrar chanserna genom att dra på sig turkläderna.

Vilka peppar mest inför matchen?
Mellan män och kvinnor är det männen som peppar mest inför matchdax. 62 procent av männen kommer att se alla (eller försöka se alla) Sveriges matcher. Detta kan ställas mot endast 35 procent av kvinnorna.
I mellersta Norrland kommer hela 31 procent självklart att se alla Sverigematcherna. Så om du söker fotbollsfest för svenska herrlandslaget är det exempelvis Härnösand, Örnsköldsvik eller Härjedalen du ska till.

Men alla laddar inte upp inför matchen…
Uppladdningen inför matchen är viktig för många för att skapa stämning – men i östra Mellansverige är man tvärt om anmärkningsvärt obrydda. Där laddar 65 procent inte upp alls. Känner du någon från t.ex. Uppsala, Örebro, Västerås eller Mora kan man fråga vad de gör istället.

Vilken spelare bjuder vi helst på snacks?
Panelen på 800 personer har röstat om vilken spelare de helst snacksar med. På listan med samtliga spelare svarar 20 procent att John Guidetti är den de helst prasslar chipspåsen med. Därefter råder spridda skurar.

Men vilken kändis borde joina laget?
Det sägs att om man tränar i 10 000 timmar blir man expert, så nu har vi frågat folket vem de tycker borde dra på sig fotbollsskorna och joina svenska herrlandslaget. Måns Zelmerlöw fick inte mindre än 19 procent av Sveriges röster. Kanske kickar fotbollskarriären igång efter pappaledigheten, (grattis Måns!)
Tippat- eller otippat högt på listan landar folkkäre Edward Blom med 9 procent av rösterna (4:e plats). Om det blir att sparka bollar eller enorma vindruvor på planen återstår med andra ord att se om 10 000 timmar (även det efter pappaledigheten, grattis Edward!).

Snabba guldkorn med Estrella
Undersökningen ur utförd av Norstat på uppdrag av Estrella. 800 personer har svarat på frågor om Fotbolls-VM och snacks.
• 23 procent kommer att se alla Sveriges matcher. Ytterligare 3 procent kommer att se alla VM-matcher oavsett land.
• 34 procent av männen uppger att de självklart ser alla Sveriges matcher, mot endast 13 ptrocent av kvinnorna.
• 6 procent av personer mellan 18-29 år tycker att det är roligt med gemenskapen, men bryr sig inte om matchen.
• Den största gemensamma nämnaren för matchuppladdningen är snacks. 22 procent av Sveriges befolkning köper snacks till VM-matchen. Endast 2 procent tar på sig ”turkläder”.
• John Guidetti är den spelare vi helst delar chipspåse med, som fick 20 procent av rösterna. Röstningen var jämn mellan könen (19 procent av männen, 20 procent av kvinnorna).
• Emil Forsberg och Christoffer Nyman skapade störst spricka mellan män och kvinnor.
9 procent av männen delar helst med Forsberg men endast 4 procent av kvinnorna.
Christoffer Nyman får istället hela 10 procent av kvinnornas röst men endast 6 procent av männens.
• Måns Zelmerlöw får 19 procent av de totala rösterna när en manlig svensk kändis ska röstas in i landslaget. Danny Saucedo var däremot överlägset större i Stockholm, där han fick Danny 21 procent mot Måns 13 procent.
• Topplistan: Vem hade platsat i fotbolls-VM 2018?
1) Måns Zelmerlöw 19 %
2) Danny Saucedo 14%
3) Viktor Frisk 10%
4) Edward Blom 9%
5) Patrik Ekwall 8%
• 11 procent av personerna mellan 18-29 år tycker att snacksen är viktigare än vännerna. Personer mellan 45-59 år är det bara 1 procent som sätter chipspåsen framför vännen. Vänskap blir alltså starkare med tiden!

 

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40