Skip to main content

Convenience Stores Index kvartal 2

par som ater gemensam burgare 450


Inte helt oväntat gynnade den gångna sommaren med sitt extremt fina väder försäljningen i convenience-branschen. Andra kvartalet gav en ökning på 3,6 procent jämfört med samma period året innan.
Detta enligt Convenience Stores Index (tidigare Servicehandelsindex) som HUI Research gör i samarbete med branschorganisationen Convenience Stores Sweden.

Indexet har omarbetats under början av 2018 varför de två första kvartalen nu presenteras vid samma tillfälle.

- Sommarförsäljningen uppväger ett betydligt sämre första kvartal då det till och med var en liten minskning. Den sammanlagda ökningen för första halvåret är 1,6 procent, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden och konstaterar att första kvartalet är en traditionellt dålig säljperiod i all handel.

- Men vi i convenience-branschen har bättre förutsättningar att sälja mer och bör kanske fundera på vad vi kan göra i det avseendet.

Kvartal 3 presenteras inom kort och kvartal 4 i början av 2019. Bengt Hedlund tror att det fina höstvädret kommer att visa sig lika gynnsamt som sommarvädret.

- Prognosen är 2018 kommer att bli ett bra convenience-år, avslutar han.

 

  • Skapad