För våra medlemmar:

När blir det ”convenient” med alkoholfri öl?

ol hylla 450


Alkoholfri öl växer så det knakar. Speciellt i dagligvaruhandeln, men även på restaurang. Inom convenience-branschen finns dock fortfarande en tveksamhet även om några kedjor har påbörjat resan.

Ökningstakten är anslående. Redan 2006 lanserades Carlsberg Alcohol Free och då fanns det knappt någon annan sådan i Sverige.

- Under åren har vi investerat och byggt kategorin. Idag är vi marknadsledare på nästan 50 procent. Att utvecklingen varit så positiv beror på flera olika och samverkande orsaker, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg.

Spendrups var kanske senare i starten men har kommit starkt på upploppet.

- Det tände till för drygt tre år sedan när vi efter ett strategiskt beslut och stora investeringar i produktionen kunde lansera Mariestads som alkoholfri. För oss har det varit oerhört viktigt att kunna erbjuda bra alkoholfria öl, och gärna ekologiska alternativ, säger Magnus Spångberg, Senior Category Manager på Spendrups. När jag började för sex år sedan hade vi en variant alkoholfri öl, idag har vi ett tiotal, allt från ljus lager som Mariestads, Norrlands Guld och Heineken till Easy Rider och Ship Full of IPA.

- Vi är idag tvåa på marknaden, men växer med drygt 60 procent och tar andelar hela tiden.


Potential

Oavsett vem som är först och störst och de två stora bryggerierna eniga om att utvecklingen kommer att fortsätta och att det finns en stor potential just inom convenience. Alkoholfri öl växer förvisso även här, men väldigt lite jämfört med övriga områden.

Flera och samverkande faktorer har påverkat och kommer fortsätta att göra det. Dels den allmänna hälsotrenden, att fler väljer alkoholfritt över huvud taget. Men även renässansen för hela ölkategorin tillsammans med produktutvecklingen som hela tiden når nya höjder.

Vad är då problemet? Eller om man vill se det positivt – vari ligger potentialen?

- Öl är över huvud taget inte någon stor kategori i servicehandeln och vi har inte heller varit tillräckligt bra på att presentera den där, säger Henric Byström. Men vi har gjort samarbeten med trafikbutiker som är duktiga på mat och kombinationsmenyer. Och här kan det definitivt komma mer.

- Det handlar om en djupt rotad syn på att öl inte ska drickas i samband med bilkörning. Och även om det är lika lite alkohol i en Heineken 0,0 som i en Coca-Cola, så finns det en mental låsning, säger Magnus Spångberg som menar att nyckeln ändå ligger i kombinationen mat och öl.

- Kanske inte primärt att konsumeras i bilen utan när man sitter ner i trafikbutikens alltmer inbjudande caféavdelningar.


Förpackningen

Förpackningen är en annan del i potentialen – och problematiken. Det växande utbudet bygger mycket på säljande glasflaskor och inom convenience vill man helst ha burk. Dessutom är det en fördel om förpackningen i sig tydligt signalerar att det är just alkoholfritt.

- Därför har vi gjort 0,0-beteckningen så tydlig som det går, säger Magnus Spångberg som tror att det egentligen mest bara handlar om tid att vänja sig.

- Alla ska ju bli bäst på mat och det som gör vinnaren är kanske att man lyckas förhöja upplevelsen med rätt måltidsdryck.

Carlsberg har just nu en menykampanj på Circle K.

- Nästa år kommer vi att storsatsa på alkoholfritt på trafikbutiker och börja arbeta aktivt med flera kunder. Det underlättas av att vi i år lanserade Carlsberg Alcohol Free.33 cl burk.

- Dessutom planerar vi för ett större test av alkoholfritt fatöl som ger en ännu större upplevelse och därmed ökar möjligheterna till ökningar ytterligare.
 

Självförtroende

Smakerna är inget problem, det är man rörande överens om. Tvärtom så är den alkoholfria ölen så bra att man ofta inte känner skillnad i blindtester. Dessutom har det kommit – och kommer säkert ännu fler – trendiga ölsorter som Ipa och veteöl.

Alkoholfri öl är en kategori med självförtroende. Som handlare ska du självklart se till att vara med i matchen och gå i spetsen för denna unika utveckling.

I nästa nummer berättar vi hur convenience-branschens kedjor resonerar och planerar samtidigt som intervjuar handlare som redan satsar.

GUNILLA PIHLBLAD

Kalla fakta:

Inom dagligvaruhandeln står alkoholfri öl nu för 9% av all ölförsäljning. Alkoholfri öl växer på Off Trade med 45 procent i år jämfört med i fjol (YTD Jan-Sep 2018 Vs LY, Nielsen, Volym, DVH + SVH).

Under januari-september i år har Alkoholfri öl ett positivt volymindex på 142 på Totalmarknaden (dvs Systembolaget, Dagligvaruhandeln (inkl Servicehandeln), och Restaurang/hotell (YTD Jan-Sep 2018 Vs LY, Delfi, volym).

Carlsberg Sverige är marknadsledare med andel på nästan 50% på Totalmarknaden (SYS, ONT & OFT), och 51% på Dagligvaruhandeln där man stod för 46% volymtillväxt vilket är enskilt den största volymbidragsgivaren i kategorin (Delfi, Volym, YTD Jan-Sep 2018 Vs LY).

 

 

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40