För våra medlemmar:

Nya regler gällande plastpåsar i butik från 1 juni

platskassar

Sverige har nya regler för plastpåsar i butik. De nya reglerna innebär att du som handlare har en informationsplikt om plastbärkassars miljöpåverkan.

Som handlare måste du tänka på att informera om plastpåsars miljöpåverkan, om de miljömässiga fördelarna med att minska användningen av plastpåsar och om åtgärder som vidtas för att förminska förbrukningen.
Informationen till konsument ska innehålla alla tre delar.

I dagsläget finns det inga bestämmelser kring hur du som handlare ska informera dina kunder, det vill säga om det ska ske vid kassan, i butiken eller med text på plastkassarna etc. Detta är alltså upp till varje handlare att själv avgöra.
Om du själv importerar plastkassar är du from 1 januari 2017 skyldig att rapportera förbrukning till Naturvårdsverket.

Tips till dig som handlare
- Uppmuntra kunder till att återanvända sina kassar.
- Information om plastbärkassars negativa miljöpåverkan finns i anslutning till plastbärkassarna
- Informationen måste vara igång senast den 1 juni.
- Hitta ditt eget sätt att informera så effektivt som möjligt, vid din kassa, i sociala medier eller i nyhetsbrev till dina kunder.
- Förbered dig så fort som möjligt på att ställa om till bärkassar som är återvinningsbara och tillverkade av återvunnet eller förnybart material.

Syftet med förordningen är att:
- minska förbrukningen av plastbärkassar
- minska nedskräpning
- mer effektivt resursutnyttjande

Målen är att minska förbrukningen av plastbärkassar generellt och att tunna plastbärkassar inte överskrider:
- 90 påsar per person och år senast den 31 december 2019 och
- 40 påsar per person och år senast den 31 december 2025

Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida.

Nu behöver du aldrig vara ensam om hyresfrågor

forhandling 450

Du får ett besked om nya villkor av din hyresvärd. Du blir kanske uppsagd. Du vill att saker ska åtgärdas, men får inget gehör.
Att vara hyresgäst är alltid en utsatt position och det är en krånglig juridik kring hela situationen. Dessutom är det ofta mycket pengar inblandade.
Med vårt nya avtal behöver du inte stå ensam längre. Hör ALLTID av dig i fortsättningen om det händer något som rör din lokal!

Läs mer

Vegansk finmat och riktigt träningskäk på Circle K

protein produkter hr 225jpgprotein falafel hr 7 225

Circle K fortsätter att utöka sitt vegetariska utbud. Denna gång med inspiration från Mellanöstern i form av en vegansk falafeltallrik med tabbouleh, ajvar, kalamataoliver och napolimix. Man kommer också med en ny färdigrätt för alla som efterfrågar bra träningskost. En proteintallrik med kyckling, ägg och bönor lanserades i mitten av maj.

Läs mer

Nya Hemmakväll nu också till Skärholmen

hemmakvall 450

Hemmakväll fortsätter satsa på renodlade godisbutiker. Hösten 2017 öppnas den femte konceptbutiken ”En ny värld av godis”, i Skärholmens köpcentrum, Stockholm.

– Butiken kommer att etableras i en helt nybyggd del av Skärholmens köpcentrum och öppnandet ligger helt i linje med vår nya etableringsstrategi. Till följd av att både konsumtionsmönster och inköpstillfällen har förändrats, satsar Hemmakväll nu på lägen med starka kundflöden där våra kunder kan handla spontant on-the-go. Skärholmens köpcentrum är helt perfekt då det är en av Stockholms större gallerior med 15,8 miljoner besökare årligen. Detta blir vår andra konceptbutik i Stockholm, berättar Hemmakvälls vd Stephan Andersson.

Läs mer

Ordförandebyte och nya djärva mål

stamman 450

Efter sju år som ordförande i Convenience Stores Sweden lämnade Ragnar Landin i måndags över klubban till Ola Ahlsén. På stämman valdes också Anders Huss, vd i EMAB, in som ledamot i styrelsen.

- Jag är mycket glad och stolt över att få vara med och utveckla branschen genom ordförandeskapet, säger Ola.

Under Ragnar Landins tid som ordförande har det hänt mycket inom vår organisation, både internt och externt. Han säger själv att bildandet av den styrgruppen Convenience Stores Sweden*, där kedjor, grossister, leverantörer och organisationer arbetar med branschutveckling, har lett till att vi fått mer kunskap om våra kunder och deras behov.

- Vi har tillsammans kunnat starta våra årliga konsumentundersökningar som sedan legat till grund för planering av utbildningar och aktiviteter i syfte att öka försäljningen och lönsamheten i convenience-branschen.

Just lönsamhet är något som Ola Ahlsén brinner extra för.

Läs mer

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40