För våra medlemmar:

Medlemsförmåner

Är du redan medlem? För att ta del av de förmåner du vill använda dig av som medlem så loggar du in på vår hemsida. Ditt lösenord är ditt organisationsnummer. Glöm inte strecket (xxxxxx-xxxx). Då ser du mer information om varje förmån samt de kontaktuppgifter och medlemskoder som behövs för att aktivera respektive förmån under menyvalet mina sidor. När du kontaktar våra samarbetspartners för att aktivera en förmån så kommer de, innan du beviljas förmånen, att stämma av med oss att medlemsavgiften är betald. Därefter kan du gå vidare. Det finns mycket pengar att spara genom att ansluta sig till våra olika avtal.

Har du frågor så kontakta oss gärna: Kansli 08-505 970 30 eller konsulent 08-505 970 36.

Appar - gör din egen

Visste du att det finns fler mobiltelefoner än människor på vår planet? Det betyder att telefonen är vår tids främsta kommunikationskanal i dagens samhälle. Vi vill förenkla kommunikationen med era befintliga och nya kunder genom en mobil applikation, en app.

Läs mer

Arbetsgivarfrågor och löner

När du ska anställa personal är det mycket du behöver tänka på. Speciellt om det är första gången du anställer. Du tar på dig ett arbetsgivaransvar, vilket innebär många skyldigheter och kräver kunskap om lagar regler och kollektivavtal med mera. Utöver lagen om anställningsskydd (LAS) är det många andra lagar och bestämmelser som blir aktuella.

Läs mer

Arbetslöshetskassa

Medlemsavgiften i SHA är 129 kronor per månad. Av denna summa utgör 104 kronor en arbetslöshetsavgift som arbetslöshetskassorna ska betala till staten. Betalning sker månadsvis och du har möjlighet till betalning via autogiro.

Läs mer

Betallösningar

Vårt kortinlösenavtal är ett av de bästa inom handeln! Vi har pressat priserna på kortavgifter så att många av våra medlemmar sparar tusentals kronor varje månad. Du behöver inte byta affärsbank utan kan behålla den bank du har idag. Här hittar du även Mobilbetalning, Kassasystem & Kassaregister och Kortterminaler.

Läs mer

Branschriktlinjen Säker Mat som app

Säker Mat i Servicehandeln är ett system för egenkontroll för dig som hanterar mat och dryck i servicehandeln samt inom fast food eller café. Systemet talar om för dig vad som ska göras, när och hur samt sparar allt så att du och kunden alltid kan känna er trygga och få säker mat.

Läs mer

Digital lösning för enklare kvittohantering

Nu har du som medlem i Convenience Stores Sweden chansen att ansluta dig till Finditys tjänst Sparakvittot till ett mycket förmånligt pris. Med hjälp av Sparakvittot kan du som handlare nu övergå från de förlegade papperskvittona till en digital, mer modern och hållbar, kvittohantering.

Läs mer

E-handel med Starweb

Glöm din gamla hemsida, starta webbutik hos Starweb och öka din försäljning! För medlemmar i Butikerna är priset dessutom väldigt fördelaktigt.

Läs mer

Egenkontroll och hygienutbildning

Samtliga utbildningar inom egenkontroll, livsmedelshygien samt allergi och specialkost genomförs av utbildningsföretaget Bergström & Hellqvist som i över tio år har utvecklat kunskap och arbetssätt i livsmedelsbranschen – från industri och kontrollmyndigheter via restaurang och storhushåll till servicehandel och fast food. Utbildningar går hela tiden och du som medlem får via vår stiftelse kraftigt rabatterat pris på samtliga utbildningar.

ONLINEUTBILDNINGAR

Onlineutbildningar för säkrare mat i servicehandeln

Vi erbjuder onlineutbildningar i såväl Livsmedelshygien som Egenkontroll och medlemmar betalar cirka halva priset. En nödvändig utbildning som man gör i sin egen takt och var man själv vill. Som dessutom är både lättillgänglig och lättbegriplig.

Minst 500 000 svenskar blir sjuka eller skadas av livsmedel varje år. Drygt 20 procent av alla som har en matallergi får en oväntad allergisk reaktion varje år. De flesta fall kommer från besök på restauranger, pizzerior, caféer och servicehandeln.

Samarbetspartner är precis som tidigare konsult- och utbildningsföretaget Bergström & Hellqvist. Onlineutbildningar är prismässigt mycket billigare än fysiska utbildningar och sparar tid för dem som ska öka kompetensen för säker mat. Andra fördelar är att deltagaren kan göra utbildningarna i sin egen takt, var man själv vill och när det passar i tiden.

Utbildningen är uppbyggd i olika delar med inspelade föreläsningar, textavsnitt, filmer och bilder från verkligheten, quizzar och avslutande kunskapstest.

Convenience Stores Swedens medlemmar kan köpa kurserna för cirka halva priset och betalar 400 kr för Livsmedelshygien (ordinarie pris 980 kr),  550 kr för Egenkontroll (1 080 kr) samt 400 kr för Matallergi/Överkänslighet (ordinarie pris 780 kr). Detta tack vare en utbildningsfond som finns inom organisationen. Om man fullföljer kursens alla delar får man ett intyg.

Man använder läsplattan, mobilen eller en vanlig webbläsare på datorn. Utbildningsplattformen heter Coursio.

Här kan du se mer om utbildningarna:

Läs mer om utbildningen: Livsmedelshygien i Servicehandeln

 

Läs mer om utbildningen: Egenkontroll i Servciehandeln

 

Läs mer om utbildningen: Matallergi och Överkänslighet

 

Ekonomi och revision

Som medlem hos oss erbjuds du tillgång till revisorer med stor branschvana på Sveriges största revisionsbyrå – PWC. Med sina 3 000 anställda och 125 kontor kan de erbjuda dig en rad tjänster som hjälper dig att göra dina och företagets affärer säkrare, effektivare och mer lönsamma.

Läs mer

El

Genom vårt samarbete med elskling.se får medlemmarna i våra branschorganisationer ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och byten av elavtal.

Läs mer

Försäkringar

För att du som medlem ska få en tryggare vardag och en mer lönsam verksamhet har vi tagit fram några olika förmåner inom försäkringsområdet. De omfattar en försäkring av din verksamhet och ett skyddsnät för dig och dina anhöriga.

Läs mer

Fraktavtal

Har du mycket frakter såväl ut som in till ditt företag? Detta kan vara en betungande kostnad för företaget och genom att vara medlem hos oss kan du spara från 50 % och uppåt på samtliga frakter. Genom vårt smått fantastiska avtal med DHL så finns det möjlighet för dig att spara mycket pengar.

Läs mer

Handlaren sätter in och kunden tar ut – avtal mellan Butikerna och Re:cash

Det handlar om lokal cirkulation av kontanter och för konceptet svarar företaget Re:cash som Butikerna har ett avtal med.

Läs mer

Hyresförhandling

TenantPro - specialist på hyresförhandling

Du får ett besked om nya villkor av din hyresvärd. Du blir kanske uppsagd. Du vill att saker ska åtgärdas, men får inget gehör.
Att vara hyresgäst är alltid en utsatt position och det är en krånglig juridik kring hela situationen. Dessutom är det ofta mycket pengar inblandade.
Med vårt nya avtal behöver du inte stå ensam längre. Hör ALLTID av dig i fortsättningen om det händer något som rör din lokal!
Vår samarbetspartner TenantPro hjälper proaktivt och personligt dig som är kommersiell hyresgäst att sänka din hyra och att minska kostnader som är relaterade till ditt hyresavtal.

TenantPro hittar ofta extrema besparingsmöjligheter och fortsätter att förhandla där andra ofta slutar. Drivkraften i förhandlingen är stor och företagets förebyggande agerande är direkt kopplat till betalningssättet: ett lågt fast arvode och provision på besparingen som förhandlas fram.
Som medlem hos oss får du förmånliga priser när du utnyttjar den här hjälpen i förhandlingen.

Ytterligare tjänster är:
• avtalsgranskning
• konfliktsökning
• lokalsökning
• hjälp med nyetablering

Kontaktuppgifter till TenantPro finns på inloggningssidorna för medlemmar.
Vill du veta mer: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 08-505 970 30

Inredning och utrustning

Storköks- och fast foodutrustning

Som medlem har du 25 procents rabatt på utrustning inom storkök och fast food. Vår samarbetspartner är ett av de största företagen i landet inom sitt område.

Läs mer

Juridisk rådgivning

Som medlem har du möjlighet att få juridisk rådgivning inom flera olika områden. Tänk på att använda dig av denna möjlighet om du är osäker inför avtal eller beslut. Det är alltid bättre att tänka efter före.

Läs mer

Kassasystem och kassaregister

Nu kan du som är medlem beställa kassasystem och kassaregister hos Sharp genom vårt avtal. I avtalet ingår 3 års telefonsupport vilket kan vara ovärderligt många gånger. Väg in detta när du jämför priser.

Läs mer

Kortinlösen

Vårt kortinlösenavtal är ett av de bästa inom handeln! Vi har pressat priserna på kortavgifter så att många av våra medlemmar sparar tusentals kronor varje månad. Du behöver inte byta affärsbank utan kan behålla den bank du har idag. Här hittar du även Mobilbetalning, Kassasystem & Kassaregister och Kortterminaler.

Läs mer

Kortterminaler

Vi har tagit fram en förmån för våra medlemmar som avser en EMV-säker betalkortterminal. Det handlar om det "nya" sättet att betala med kort - med chip och PIN-kod istället för magnetremsa och PIN-kod alternativt signatur. Chippet är svårare att kopiera och därmed säkrare för dig som har en betalkortterminal i din verksamhet.

Läs mer

Lån

Vår samarbetspartner Monetise har förstått att tid och pengar ofta är hinder för tillväxt i handeln. Därför har de utvecklat en helt ny typ av företagslån, speciellt för butiker och andra företag med kortförsäljning. Snabb och enkel finansiering på småföretagares villkor.

Läs mer

Leasing

Convenience Stores Sweden har tecknat ett avtal med Wasa Kredit angående leasing av transportfordon, butiksinredning och bilar.

Läs mer

Mobilbetalning

Vi har ett avtal med SEQR mobil plånbok som är ett komplement till kort- och kontantbetalningar och som inte medför några extra kostnader för handlaren. Du betalar endast 50 öre per transkation för ett SEQR-köp, oavsett köpbelopp.

Läs mer

Nyhetsbrevet VIP

Som medlem får du med jämna mellanrum ett elektroniskt nyhetsbrev från oss som heter VIP. Genom nyhetsbrevet når vi snabbt våra medlemmar med nyheter och viktig information. Vill du som medlem ta upp en fråga till diskussion eller har information som du tycker är så viktig att alla borde få ta del av den så kan VIP vara ett bra forum att använda sig av.

Läs mer

Prioritet Inkasso & Finans

Minimera risken för kreditförluster och sälj fakturor!

Läs mer

Rabatt på resor med Tallink Silja

Butikerna har tecknat ett nytt medlemsavtal med Tallink Silja.
Avtalet omfattar Tallink Silja ABs ordinarie priser på grupp- och konferensprodukter samt även privatresor
Rabatten gäller dagligen och på förbokade resor mellan destinationerna Helsingfors. Mariehamn, Riga, Stockholm, Tallinn och Åbo.
För att rabatten ska erhållas måste avtalsnummer anges vid bokning.

Läs mer

Säker Mat

Branschriktlinjen Säker Mat som app

apphemsida

 

Nu kan du sköta egenkontrollen direkt i mobilen eller surfplattan med vår branschriktlinje Säker Mat som app. Det kostar inget att testa den. Så det är bara att ladda ner appen från Apple Store och sätta igång.

Säker Mat i Servicehandeln är ett system för egenkontroll för dig som hanterar mat och dryck i servicehandeln samt inom fast food eller café. Systemet talar om för dig vad som ska göras, när och hur samt sparar allt så att du och kunden alltid kan känna er trygga och få säker mat.

Innehållet är detsamma som i branschriktlinjen med samma namn (se nedan) och vänder sig till dig som arbetar inom kiosk, tobaks- butik, servicebutik, gatukök, restaurang eller café. Den är lätt att följa och den ger ett direkt stöd till dig som användare med handfast innehåll och fokus på verkliga faror. Livsmedelsverket och miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun kräver att du som hanterar livsmedel uppfyller kraven i livsmedelslagstiftningen. Kommunernas inspektörer besöker regelbundet caféer, restauranger och butiker för att säkerställa att lagen efterföljs.

Inga dyra konsultavtal behövs längre

Det enda som behövs är Säker Mat i Servicehandeln och ditt engagemang - en förutsättning för att egenkontrollen ska fungera och dina kostnader minska.

Gratis för dig som medlem

Säker Mat i Servicehandeln är gratis för dig som är medlem i Svensk Servicehandel och Fast Food. Är du inte medlem kan du testa den gratis i 6 veckor och därefter välja om du vill fortsätta eller inte. Abonnemangsavgiften för icke medlemmar är 99 kr/mån.

Lätt att komma igång

1. Ta din mobil eller surfplatta och hämta appen på App Store (länk nedan) eller Google Play.

2. Öppna appen och skapa ett konto. Det är enkelt, logga bara in.

3. Kryssa i/markera vilken hantering just du har.

4. Klart. Nu har du en egenkontroll enligt gällande branschriktlinjer.

apphemsida1

Länk till hemsidan för Säker Mat
Länk till Säker Mat i Apple Store (iPhone appstore)

Är du intresserad av denna medlemsförmån, välkommen att kontakta oss på 08-505 970 30 så berättar vi mer.

 

Branschriktlinjen Säker Mat i Servicehandeln

 smis-x

 

Livsmedelsverket och miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun kräver att du som hanterar livsmedel uppfyller kraven i livsmedelslagstiftningen. Kommunernas inspektörer besöker regelbundet caféer, restauranger och butiker för att säkerställa att lagen efterföljs.

För att underlätta för kiosker, tobaksbutiker, servicebutiker, gatukök, restauranger och caféägare har Svensk Servicehandel & Fast Food tagit fram en riktlinje för branschen. Avsikten har också varit att det ska vara lätt att göra rätt

I samarbete med Livsmedelsverket
Branschriktlinjen är ett samarbete mellan Svensk Servicehandel & Fast Food och Livsmedelsverket. Den har stor betydelse för såväl handel som restauranger och caféer. Den ska helt enkelt visa hur man som användare gör för att uppfylla lagkraven på livsmedelshygien och egenkontroll samtidigt som den gör det lättare i det vardagliga arbetet.

Livsmedelsverket menar att behovet av en branschriktlinje är stort och att det pedagogiska upplägget gör den lätt att använda. Styrkan i Säker mat i Servicehandeln är att den ger ett direkt stöd till användarna och innehållet är handfast och har fokus på verkliga faror.

Säker mat i Servicehandeln uppfyller Livsmedelsverkets krav och betraktas enligt Livsmedelsverkets bedömning som en nationell branschriktlinje. Den finns publicerad på myndighetens webbplats och Livsmedelsverket överlämnar i enlighet med artikel 8.4 i förordning (EG) nr 852/2004 information om denna riktlinje till EU-kommissionen.

Nationella branschriktlinjer är branschernas egna beskrivningar av hur företagen kan göra för att uppfylla livsmedelslagstiftningens krav. Det finns idag ett femtontal sådana som är accepterade av Livsmedelsverket. Säker mat i Servicehandeln är den första som vänder sig till mindre butiker, snabbmatsrestauranger och caféer.

 

branschriktlinje servicehandel och fast food

 

Allt du behöver!
Branschriktlinjen är lättläst och lätt att följa, men också rolig och intressant. Allt du behöver finns där - flödesscheman, rutiner och blanketter! Den underlättar för dig som hanterar mat och dryck att skapa ett system för egenkontroll. Det behövs inga dyra konsultavtal längre. Det enda som behövs är Säker mat i Servicehandeln och ditt engagemang - en förutsättning för att egenkontrollen ska fungera och dina kostnader minska.

Förbered dig inför besöket från livsmedelsinspektören – skaffa en branschriktlinje redan idag!

pdfBranschriktlinjen Säker mat i Servicehandeln

Länken ovan går till en PDF (2015-10-19) som är läsbar men inte går att skriva ut. För att skriva ut Säker Mat i Servicehandeln måste du vara medlem och logga in på hemsidan.

 

 

Onlineutbildningar för säkrare mat i servicehandeln

Vi erbjuder onlineutbildningar i såväl Livsmedelshygien som Egenkontroll och Matallergi/Överkänslighet. Medlemmar betalar cirka halva priset. En nödvändig utbildning som man gör i sin egen takt och var man själv vill. Som dessutom är både lättillgänglig och lättbegriplig.

Minst 500 000 svenskar blir sjuka eller skadas av livsmedel varje år. Drygt 20 procent av alla som har en matallergi får en oväntad allergisk reaktion varje år. De flesta fall kommer från besök på restauranger, pizzerior, caféer och servicehandeln.

Samarbetspartner är konsult- och utbildningsföretaget Bergström & Hellqvist. Onlineutbildningar är prismässigt mycket billigare än fysiska utbildningar och sparar tid för dem som ska öka kompetensen för säker mat. Andra fördelar är att deltagaren kan göra utbildningarna i sin egen takt, var man själv vill och när det passar i tiden.

Utbildningen är uppbyggd i olika delar med inspelade föreläsningar, textavsnitt, filmer och bilder från verkligheten, quizzar och avslutande kunskapstest.

Man använder läsplattan, mobilen eller en vanlig webbläsare på datorn. Utbildningsplattformen heter Coursio.

Här kan du läsa mer om utbildningarna:
Livsmedelshygien i Servicehandeln
Egenkontroll i Servicehandeln
Matallergi och överkänslighet

Som medlem loggar du in på medlemssidorna och hittar mer information samt uppgifter om priser mm.

 

Säkerhet

Tillsammans med Butikerna har vi tagit fram ett förmånligt säkerhetspaket för dig som är medlem, och som väsentligt ökar säkerheten och tryggheten i din butik, restaurang eller café.

Läs mer

Telefoni

 

The Phone House - Ramavtal

Genom vårt avtal får du som medlem mellan 10 - 35% rabatt på stora delar av sortimentet vilket innefattar allt från telefoner och tillbehör till GPS och bärbara datorer! Dessutom får du alltid 2 års garanti på mobiltelefoner och fri lånetelefon vid service!

Medlemmar erbjuds också en grundlig genomgång av all tele- och datakommunikation för att säkerställa rätt lösning till lägsta kostnad!

The Phone House är Sveriges största återförsäljare inom telecom och kan erbjuda abonnemang, tjänster och produkter från vilka leverantörer som helst och hjälper dig att pressa priserna på telefoni, bredband och tillhörande utrustning. De finns över 100 butiker från norr till söder och som förmånskund har du dessutom tillgång till deras storkundssupport via telefon. Genom vårt förmånliga avtal får du som medlem ta del av en rad olika rabatter och mervärden.

Ytterligare information, kontaktuppgifter, länkar och medlemskoder hittar du som medlem när du loggar in på hemsidan.

Är du intresserad av denna medlemsförmån men inte medlem, välkommen att kontakta oss på 08-505 970 30 så berättar vi mer.

 

 

 

Tillstånd och egenkontroll för tobak, folköl, receptfria läkemedel och livsmedel

När du ska starta en ny verksamhet eller förändra en du redan driver är det viktigt att du kontrollerar vilka tillstånd och regler som gäller för din verksamhet och de produkter du vill sälja. Det är ditt ansvar som egenföretagare att känna till och följa.

Läs mer

Utbildningar

Som medlem har du möjlighet att delta i olika utbildningar som vi anordnar tillsammans med samarbetspartner/utbildningsföretag. En del utbildningar finns tillgängliga för dig som medlem hela tiden och andra utbildningar är tillfälliga satsningar. Håll dig gärna uppdaterad genom att regelbundet följa informationen här på hemsidan, via Convenience Stores News eller genom nyhetsbrevet VIP.

Läs mer

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40