För våra medlemmar:

Varför medlemskap?

Genom att vara medlem i vår branschorganisation blir din vardag lite enklare. Fördelarna med medlemskapet är många.

Bli medlem som företag

Du har stora möjligheter att förbättra lönsamheten i din verksamhet

Genom att ta del av våra förmåner kan du spara tusentals kronor varje månad. Du väljer själv vilka förmåner du vill utnyttja utifrån vad som passar dig och din verksamhet. Exempel på förmåner som sparar mycket pengar åt våra medlemmar är kortinlösenavtalet som är ett av marknadens bästa, vår försäkringslösning där en basförsäkring ingår i medlemsavgiften samt våra utbildningar i hygien och lönsamhet där större delen av medlemmarnas kurskostnader betalas av vår stiftelse. Du har även rabatt på storköks- och fast food-utrustning, el, kassaregister och en mängd andra saker.

Du får ökad trygghet i vardagen

Hos oss finns alltid någon att ringa om du behöver råd och stöd. Vi på kansliet och vår konsulent står redo att hjälpa dig med det vi kan. Genom fri telefonsupport från vår säkerhetschef eller våra jurister kan du bättre förebygga olika situationer som kan uppstå i verksamheten, och få hjälp om något redan skett. Via ditt medlemskap har du en basförsäkring för din verksamhet och vi har skapat ett skyddsnät för dig och dina anställda.

Du bidrar till branschens utveckling

Vi arbetar för branschens och de enskilda handlarnas bästa och har så gjort i över 100 år. Vi är en branschorganisation och vi ägs av våra medlemmar. Vi är inget fackförbund. Vi har inga krav på oss att gå med vinst, därför kan vi göra vår röst hörd i många sammanhang förconveniencebranschens och handlarens bästa. Vi påverkar myndigheter och leverantörer på ett sätt som ett kommersiellt företag eller en kedja inte kan.

Vi brinner för våra medlemmar, branschen och dess hjärtefrågor. Vi menar att du, företagare i branschen, behöver oss likaväl som vi behöver dig. Ditt stöd och ditt medlemskap gör att vi kan fortsätta vårt arbete. Bli medlem hos oss för att stödja det arbete som vi gör för branschens, och dina, villkor. Dessutom sparar du pengar på alla våra förmåner. Du hittar ansökningsblankett längst ner på sidan.

Läs mer om alla våra förmåner under medlemsförmåner.

Bli medlem som kedja

Det finns många kedjor inom convenience och fast food och att som enskild företagare tillhöra en kedja menar vi ger både fördelar och stöd i vardagen. Som kedja kan ni göra mycket, men inte allt. Genom att ni som kedja är medlem i conveniece-handelns egen branschorganisation, kan vi gemensamt göra mer. En branschorganisation arbetar med opinionsbildning och mediefrågor på ett sätt som en kedja inte kan göra. Vi driver branschfrågor på ett trovärdigt sätt genom att vi är just en branschorganisation och inte en kommersiell verksamhet som talar i egen sak.

Alla har nytta och glädje av en branschorganisation

  • Kedjan
    Som har en branschpart som kan lyfta fram viktiga frågor i olika sammanhang. En branschpart som har ett stort kontaktnät, stora möjligheter att påverka näringspolitiken och opinionen samt reda ut frågor av stor betydelse för alla i branschen.
  • Den enskilde handlaren
    Som har någon som för branschens och handlarnas talan och arbetar för bättre villkor i olika sammanhang där kedjan inte kan agera på egen hand.
  • Samhället
    Som tjänar på att branschen är sund, välmående och lönsam.

Genom att ni som kedja är medlem i vår branschorganisation så stöder ni direkt vårt arbete för branschens utveckling. Ni ger också era medlemmar möjlighet att ta del av alla våra förmåner. De väljer själva vilka förmåner de vill utnyttja. Genom ert medlemskap blir vi fler och kan tillsammans förhandla fram ännu bättre avtal och villkor för branschen. Låt oss göra gemensam sak för conveniencebranschens bästa!

Alla är vinnare på att branschen är sund, har de bästa förutsättningar att utvecklas och de bästa förutsättningarna för att vara lönsam.

Det finns två alternativ till medlemskap:

Fullvärdig medlem
Detta innebär att ni som kedja betalar en medlemsavgift som vi gemensamt kommit överens om för samtliga era medlemmar. De blir då fullvärdiga medlemmar hos oss och kan välja att ta del av alla våra förmåner efter behov. Läs mer om våra förmåner under medlemsförmåner.

Stödmedlem
Det kan ju också vara så att ni som kedja har styrkan och förmågan att själva förhandla fram förmånliga avtal för era medlemmar på samtliga områden. Då finns en möjlighet för er att ändå stödja branschen och oss i vårt arbete genom att som kedja vara stödmedlem. Stödmedlemsavgiften blir då en lägre summa, och innebär att vi regelbundet har en dialog och ett samarbete kring era frågor och villkor och arbetar för gemensam sak. Era medlemmar har då inte rätt att ta del av våra förmåner såsom fullvärdiga medlemmar, utan måste då själva ansöka om medlemskap om de så önskar.

Kontakta vd Bengt Hedlund för mer information och offert: 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 08-505 970 31


Exempel på frågor som en enskild kedja inte kan driva ensam men som en branschorganisation når resultat i:

  • Kontanthanteringsfrågor
  • Branschfrågor med spelbolagen
  • Lagförslag kring kassasystem och kassaregister
  • Förändringar i hygienregler och egenkontroll för restauranger och caféer
  • Samarbeten med myndigheter för att ta fram branschriktlinjer
  • Förändringar av moms och skatter
  • Frågor kring restriktioner inom tobak såsom exponeringsförbund och problemen med smuggelcigaretter.
  • Vi är en permanent medlem i Riksbankens kontanthanteringsråd och vi arbetar dagligen med säkerhetsfrågor inom handeln.

 

 

 

 

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40