Skip to main content

Go Banana på offensiven i Stockholm

de_tre.jpeg

 

Vi återkommer ofta till nyöppnade godisbutiker. Nyligen skrev vi om Kandy’s i Karlskoga och tidigare om Candy Universe i Häggvik. Vi har även berättat om Hemmakvälls planer, och i höstas om den första Go Banana-butiken i Stockholm. Och nu handlar det om nummer två i samma stad.

- Det kommer att bli ännu fler, hälsar kompanjonerna Patrik Enbacka, Magnus Enbacka och Magnus Ribbeklint.

Det är måndagen den 30 april och vi besöker den nya Go Banana i gallerian i handelsområdet Bromma Blocks. Den som öppnade 21 mars och som onekligen hade en vältajmad start med allt som en öppningshelg innebär och sedan påsken veckan efter.

- Nu laddar vi upp igen efter första lönehelgen, berättar Markus Holmgren och Oskar Brännström som tillsammans med flera anställda fyller på på med varor för fulla muggar.

Markus är butikschef  i Sickla där den första butiken öppnade förra sommaren. Oskar har samma befattning här i den nya och nu hjälps de åt.

 

skarmavbild_2024-05-02_kl._10.59.44.png

Markus Holmgren, butikschef i Sickla, hjälper sin kollega i Bromma, Oskar Brännström, med uppackning efter lönehelg.

 

För er som inte har koll på Sickla så var det bröderna Enbacka som drev padelhallen i samma centrum som fick idén till att öppna godisbutik.

- Vi såg en lokal och kände Stefan Ragnarsson på Go Banana sedan ett tidigare affärsliv. Så vi besökte centrallagret i Mullsjö och butiken i Borås, tog kontakt med centrumförvaltaren och gick från ax till limpa på tre månader, säger Patrik Enbacka och berättar att det inte var ett svårt beslut.

- Vi såg en fin affärsmodell och kunde inte låta bli att ryckas med i allt detta med godis, snacks, energidrycker och glada kunder. Man blir ju själv glad av att erbjuda varor som folk unnar sig även i tuffa ekonomiska tider. Godis och snus - det sista man överger.

Formspråket var viktigt för bröderna Enbacka som tycker att Go Banana har ett talande och glatt sådant samt en bra filosofi om hur det ska exponeras med berg och råge så att folk blir sugna och handlar. Butiksbesöket blir helt enkelt en upplevelse.

 

losgodis.jpeg

Lösvikten är hjärtat i butiken och vägen dit är kantad av maxade exponeringar.

 

Sicklabutiken kan sammanfattas som succé och under tiden har ytterligare en person dykt upp, Magnus Ribbeklint, som jobbat tillsammans med de entreprenöriella bröderna både inom padel och musikproduktion.

- När jag gick in i butiken första gången kände jag bara ”wow”! Både konceptet och varumärket lockade och jag ville gärna vara med och öppna fler Go Banana i Stockholm, säger han och beskriver det som att blandningen av storköp och eget importsortiment är det unika.

- Efter kontakter med Go Banana centralt bestämde vi oss för att börja leta lägen. Men innan vi ens hunnit börja dök detta med Bromma Blocks upp och det var ingen tvekan. Här ligger vi i ett blivande kluster med Lekia som närmaste granne och med Normal på väg in.

 

skarmavbild_2024-05-02_kl._11.14.52.png

Att ge yngre människor arbetstillfällen och möjligheter, är en ambition som passar bra ihop med Go Banana Sickla och Brommas affärsfilosofi.

 

Magnus Ribbeklint är ansvarig för etablering, Magnus Enbacka för marknadsföring och Patrik Enbacka för inköp. Men de jobbar alla tre tillsammans med helheten och inte minst med att få rätt personal.

- Vi satsar på yngre människor, gärna från närområdena, och brinner för att ge dem möjligheter.  Man hittar lätt många guldkorn och snittåldern i vår personalstyrka är idag 20 år. En butikschef i varje butik och sedan sköter de tillsammans med sin personal den vardagliga driften i stort sett själva, säger Patrik och berättar om hur han och hans kompanjoner har ”stockholmifierat” Go Bananas affärsidé och utbud.

- ”Galet billigt” har blivit ”galet och unikt”. Vi pratar inte så mycket om pris men ser till att vara prisvärda. Det är svårt att komma ut i bruset genom att sälja på lågpris här. I stället visar vi vad vi har som inte andra har och gör besöken hos oss till upplevelser.

 

barngodistiktok.jpeg

Marknadsföring via sociala medier är grunden för en butik av det här slaget. På bara två månader har man byggt upp en stor följarskara.

 

En viktig del av detta är naturligtvis marknadsföringen som till största delen sker genom sociala medier, i första hand Instagram och TikTok.

- Facebook kommer senare och sköts för övrigt också av Go Banana centralt, säger Magnus Enbacka och förklarar att man måste bygga upp följarskarorna på de andra sajterna först.

- Det gör vi med egna tävlingar och aktiviteter tillsammans med centrala kampanjer. Här i Bromma har vi redan cirka 1000 följare på Instagram och drygt 2000 på TikTok.

Men mer traditionell marknadsföring i form av kuponger är också viktig och fungerar alldeles utmärkt när man öppnar en ny butik. Befinner man sig i köpcentrum har man också nytta av kampanjer och häften med kuponger som man gör tillsammans.

Intressant med sociala medier är att unga kunder bevakar kontona för att se när det till exempel kommer en ny smak på Prime eller Monster. Detta har man tydligt sett i Sicklabutiken och hoppas på samma fenomen i Bromma.

- Det är ett stort nyhetsvärde när det kommer nya drycker av det slaget. En livsstil för ungdomarna, helt enkelt deras kaffe, säger Go Banana-trion som avslutningsvis också berättar om egna aktiviteter för både barn och föreningsliv.

- På lördagarna har vi vårt Bananhjul som man kan snurra på mellan klockan 12 och 15 för att  vinna godis. Vi jobbar också med det vi kallar Banankompis som ett alternativ till traditionell sponsring. Det handlar om att bygga upp en fan-kultur, om att stora som små ska tycka att det är kul att komma till våra butiker.

 

prime.jpeg

Drycker av visst slag har blivit en livsstil för ungdomar.

 

Att det är fler lägen på gång antydde vi ju redan i början av artikeln. Ett är tydligen väldigt nära men ändå för tidigt att prata om just denna dag. Vi får helt enkelt återkomma när det blir klart.

Avslutningsvis vänder vi oss till Stefan Ragnarsson på Go Banana för att få höra vad han tycker om stockholmssatsningen samt om vad som händer inom kedjan totalt sett just nu.

- Det är fantastiskt roligt att vi nu har två butiker i Stockholm, speciellt som vi står i begrepp att fortsätta sprida vårt varumärke. Vi har mer på gång, i höst kommer det att hända saker.

Vad är det som särskiljer Go Banana från andra godisbutiker?

- Vårt sätt att bygga på i kombination med prisläget. Vi skapar butiker med stort köptryck genom exponeringar och stora mängder varor. Dessutom är vi inte rädda för att prova nya saker, säger Stefan Ragnarsson.

Det finns i dag 15 Go Banana-butiker i mellersta Sverige.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

fran_entren.jpeg