Skip to main content

Servicehandelsindex för kvartal 3

Under det tredje kvartalet år 2011 ökade servicehandeln med 1,2 procent jämfört med samma kvartal förra året. Det var i nivå med kvartal två, då servicehandeln ökade med 1,5 procent. Servicehandeln trampar därmed på in i höstmörkret. Branschen har under de första tre kvartalen utvecklats bättre än handeln i stort.

Den starkaste utvecklingen uppvisade segmentet Café, som åter på allvar har börjat agera draglok åt branschen. Caféerna ökade omsättningen med 4,5 procent. Segmentet Spel & Tobak ökade med respektabla 1,9 procent, följt av segmentet Minilivs som ökade med 1,8 procent. För Trafikbutiker gick det emellertid sämre. Efter att ha brutit en negativ nedgång och uppvisat positiv tillväxt under det andra kvartalet redovisade branschen under det tredje kvartalet åter negativa siffror. Omsättningen minskade med 2,0 procent. Fast Food-segmentet stod under det tredje kvartalet stilla och redovisade nolltillväxt.

Även vad gäller framtidstron fortsätter tendenserna från förra kvartalet. Framtidsindex landade under det tredje kvartalet på 14 procents övervikt för optimisterna jämfört med pessimisterna. Det är i nivå med siffrorna för de senaste kvartalen då framtidstron pendlat på tal mellan 15-20 procent. Under det förra kvartalet uppvisades en markant skillnad i framtidstron mellan kedjorna och de icke-kedjeanslutna. Denna skillnad kvarstår men är nu mindre. Bland de kedjeanslutna handlarna överväger optimisterna med 24 procent men bara med 6 procent för de icke kedjeanslutna. Förväntningsbilden har därför normaliserats något under kvartalet.

- Tredje kvartalet visade upp en stabil tillväxt jämfört med andra kvartalet. Det är positivt att caféerna åter agerar draglok med fina tillväxttal. Även segmenten Spel & Tobak samt Minilivs hade en positiv utveckling. Tyvärr lyckades trafikbutikerna inte fullfölja den positiva utvecklingen från förra kvartalet, säger Bengt Hedlund, vd för Sveriges Servicehandel & Fast Food.

- Med tanke på det osäkra ekonomiska läget och den negativa utvecklingen inom den övriga handeln får tillväxten ses som relativt god. Konsumenterna befinner sig i ett besvärligt läge där det är svårt att planera ekonomin. I denna situation står servicehandeln beredd att hjälpa konsumenterna med de vardagliga behoven tills läget klarnar. Den under omständigheterna relativt goda utvecklingen för servicehandeln bör därför kunna fortsätta även under resten av året, säger han.

Läs hela rapporten: Servicehandelns_utveckling_Q3_2011.pdf

  • Skapad