Skip to main content

På väg mot lönsammare spelombud?

En fråga som Svensk Servicehandel & Fast Food arbetar med långsiktigt är den om spelombudens villkor. Det måste helt enkelt bli lönsammare att vara ombud.
Sakta men säkert ändrar de otympliga spelskutorna sina kurser, men det tar tid.


- Vi måste tro på deras förmåga och vilja att ta oss på allvar, säger vd Bengt Hedlund.

Rent övergripande handlar det om lönsamheten totalt sett. Det är svårt att tjäna pengar på att vara spelombud. Samtidigt är det väldigt olika förhållanden och arbetssätt inom ombudskåren.

Det finns de som valt bort spel som tar för lång tid, typ sportspel, och definierar "convenience" på det viset. Samtidigt finns det andra som har hela utbudet och dessutom satsar på service i form av både personal och lokaler. Därför går det inte att ha samma villkor för alla ombud, det behövs olika planer.

- Vi menar att Svenska Spel ska ta fram en lösning som gör att olika ombudsgrupper tjänar pengar på olika villkor. Om det inte blir någon förändring kommer kanske, lite tillspetsat, servicehandeln att göra om spelavdelningarna till caféer, säger Bengt Hedlund och påpekar att resonemang med samma fråga också inletts med ATG.

Två aktuella frågor där ombuden berörts på ett negativt sätt är Svenska Spels EM-guide och prishöjningen på Triss. Många reagerade på att EM-guiden, som distribuerades genom ombuden, hade information om hur man spelar med hjälp av mobilen på baksidan.

- Svenska Spel insåg att det var en blunder och har bett om ursäkt, men det räcker inte. Vi kräver att de säkerställer att detta inte upprepas. Det är nödvändigt med en rutin innebärande att ombudssidan ska se allt material innan det går ut, säger Bengt Hedlund.

Den 1 september höjdes Trisslotten från 25 till 30 kronor. Av denna höjning går 2,50 till vinnarna, 2,25 till Svenska Spel och endast 25 öre till ombuden.

- Vi tycker att det är helt fel upplägg och ett mycket dåligt betalt arbete för ombuden som får ta hela diskussionen med kunderna. Vårt krav är tio procents provision totalt på lotter och på detta har vi fått svaret att det inte är möjligt just nu. Vad man egentligen menar med det återstår att diskutera.

Dessutom trampade Svenska Spel i klaveret igen när det gäller marknadsföringen av Trisshöjningen. Kunder som prenumererar på Triss fick nämligen en ny lott till gammalt pris i förväg.

- Här säger man att det är ett planerat upplägg. Vi kan inte annat än beklaga att man inte tänker på vad det innebär för ombuden som får stå där med lång näsa, säger Bengt Hedlund som dock hoppas att förbundets enträgna arbete ska ge frukt under nästa år.

- Svenska Spel har nu sagt att man börjat arbeta med frågan om ny affärsmodell och att man återkommer under senhösten. Jag upplever att man tagit våra synpunkter och vår kritik på allvar även om det inte går snabbt med förändringarna. ATG har också tagit till sig vårt budskap och vi hoppas på förslag därifrån under kommande vår, avslutar Bengt Hedlund.

GUNILLA PIHLBLAD

Fotnot:
Svensk Servicehandel & Fast Foods representanter i spelfrågor är, förutom Bengt Hedlund, styrelseledamöterna Stefan Persson, Niclas Mannebratt och Ola Ahlsén.

  • Skapad