Skip to main content

Servicehandeln inleder året med minskad försäljning

Första kvartalet 2013 minskade servicehandeln sin omsättning med 1,8 procent jämfört med samma kvartal förra året. Den negativa trenden från föregående år bröts alltså inte under första kvartalet. Servicehandlarnas framtidstro minskade under det första kvartalet 2013 och ligger nu på 19 procents övervikt för optimisterna.

Samtliga delbranscher hade negativ tillväxt under första kvartalet 2013. Trafikbutikerna utvecklades svagast med en negativ tillväxt om 4,8 procent. Därmed bröts vändningen som delbranschen uppvisat under senare tid om än på den negativa sidan. Fast Food minskade sin omsättning med 1,9 procent och Café minskade med 0,7 procent under första kvartalet 2013 jämfört med samma kvartal året dessförinnan. Spel & Tobak minskade med 0,9 procent under första kvartalet, det bör dock understrykas att utvecklingen jämförs med förhållandevis starka jämförelsetal. Delbranschen Minilivs fortsätter att uppvisa negativa tillväxttal. Omsättningen minskade med 0,7 procent jämfört med samma kvartal 2012.

– Den kraftig café- och restaurangtrend som driver tillväxten för branschen syns inte i Servicehandelsindex. Marknaden växer främst genom nyetableringar och det ökar konkurrensen för befintligt bestånd som Servicehandelsindex mäter, säger Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Servicehandlarnas framtidstro minskade något under det första kvartalet 2013 efter en kraftig
ökning under fjärde kvartalet 2012. Framtidstron ligger nu på 19, vilket innebär en övervikt om 19 procent för optimisterna över pessimisterna. Framtidstron under det första kvartalet är något under det historiska medelvärdet på 24. Inom servicehandeln skiljer sig framtidstron något mellan kedjorna och de enskilda handlarna. Bland kedjorna överväger optimisterna över pessimisterna med 23 procent. Bland de enskilda handlarna är framtidstron något mer försiktiga då optimisterna överväger pessimisterna med 16 procent.

– Servicehandeln har en tuff period bakom sig. Men vi ser en ljusning i minskat antal varsel och stigande konsumentförtroende som förhoppningsvis hjälper branschen till en starkare utveckling under andra kvartalet, säger Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Mer finns att läsa här: www.hui.se/nyheter/servicehandeln-inleder-aret-med-minskad-forsaljning

  • Skapad