Skip to main content

Idag äter drygt varannan svensk en semla

semlor lag

Idag på fettisdagen planerar drygt varannan svensk (56 %) att äta en semla. Tre av fyra (75 %) föredrar en klassisk semla med mandelmassa och vispgrädde. Bland de som vill testa en ny variant ligger prinsess-semlan i topp, tätt följd av wienersemlan och semmelwrapen. 95% av de semlor som säljs under året säljs mellan vecka 2 och vecka 11.

En undersökning som branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer låtit undersöknings-företaget GfK genomföra visar att 55 % av svenskarna avnjöt minst en semla på fettisdagen 2016. Samma undersökning visar att fyra av 10 blir bjuden på en semla av sin arbetsgivare.

Sveriges bagare & konditorer har låtit mäta hur stor andel av årets semlor som säljs varje vecka. Undersökningen visar att det under hela hösten fram till och med vecka 1 enbart säljs 4% av det totala antalet semlor. Under de tio veckorna från vecka 2 till vecka 11 sker 94% av årets försäljning av semlor och från vecka 12 och framåt säljs enbart 2% av semlorna.

I Arlas digitala kampanj Stans bästa semla har svenska folket röstat fram landets bästa semlor. Totalt har 47 317 personer röstat. Hela 3 000 konditorier fördelade över landet har deltagit i semmeltestet. På sajten har besökare, förutom att betygsätta sina favoritsemlor, också fått möjlighet att söka efter närliggande konditorier och tävla om semlor. Omröstningen har pågått sedan 1 december 2016.

Få bakverk har genomgått en sådan utveckling som semlan och antalet kreativa och nytänkande varianter på det klassiska bakverket har fullständigt exploderat. Trots detta är den klassiska semlan fortfarande populärast bland svenskarna, 75 % anger att de föredrar en traditionell variant. Bland de som vill testa nya sorter ligger prinsess-semlan i topp, tätt följd av wienersemlan och semmelwrapen.

5 i topp: Svenskarnas populäraste semmelhybrider.

1 Prinsess-semla
2 Wienersemla
3 Semmelwrap
4 Nutellasemla
5 Chokladsemla

Det finns också enstaka rörelser inom convenience-branschen som utmärker sig när det gäller att göra och sälja semlor. Guld i Härnösand sålde till exempel 30 000 semlor förra året. I år siktar de på 35 000. Direkten i Trelleborg siktar in sig på 39 000 detta år.

  • Skapad