Skip to main content

Ordförandebyte och nya djärva mål

stamman 450

Efter sju år som ordförande i Convenience Stores Sweden lämnade Ragnar Landin i måndags över klubban till Ola Ahlsén. På stämman valdes också Anders Huss, vd i EMAB, in som ledamot i styrelsen.

- Jag är mycket glad och stolt över att få vara med och utveckla branschen genom ordförandeskapet, säger Ola.

Under Ragnar Landins tid som ordförande har det hänt mycket inom vår organisation, både internt och externt. Han säger själv att bildandet av den styrgruppen Convenience Stores Sweden*, där kedjor, grossister, leverantörer och organisationer arbetar med branschutveckling, har lett till att vi fått mer kunskap om våra kunder och deras behov.

- Vi har tillsammans kunnat starta våra årliga konsumentundersökningar som sedan legat till grund för planering av utbildningar och aktiviteter i syfte att öka försäljningen och lönsamheten i convenience-branschen.

Just lönsamhet är något som Ola Ahlsén brinner extra för.

- Det är en av mina drivkrafter för denna bransch som är otroligt flexibel. Man lyckas verkligen hitta nya lösningar att sälja till allt mer krävande kunder som vill ha bara den bästa servicen, produkterna och tjänsterna. Jag ser stora möjligheter för branschen och det ska bli kul att få uppleva dessa på nära håll och hjälpa till så det blir bra för alla.

Ola Ahlsén har varit styrelseledamot i flera år och är dessutom ordförande i Region Väst. Han är i princip uppvuxen i handeln genom familjens olika företag i Lerum där man har drivit både leksaksbutik, fotobutik, spel- och tobaksbutik samt café.

Att Ragnar Landin slutar som ordförande beror mest på att hans ordinarie arbete som vd i Picadeli kräver hans odelade uppmärksamhet eftersom företaget fortsätter att expandera, inte minst utomlands.

- Det känns lite vemodigt men också rätt att lämna över i ett stabilt läge. Dessutom känner jag Ola och hans kapacitet väl och vet att det kommer att bli fortsatt utveckling. Jag kommer dock att finnas med i det fortsatta utvecklingsarbetet eftersom Picadeli/Greenfood blir medlem i Convenience Stores Sweden som leverantör.

Ny i styrelsen är Anders Huss som till vardags är vd i EMAB, organisationen för fria bensinhandlare i samverkan. Anders har tidigare jobbat inom dåvarande Statoil och säger att han ser fram emot att få vara en del av Convenience Stores Sweden.

- Trafikbutikerna är en viktig del av convenience-branschen och det här innebär kunskapsutbyte åt båda håll.

En trotjänare som tackades av på stämman var Gösta Hansson, butiksägare i Smögen. Gösta har haft olika förtroendeuppdrag inom branschorganisationerna sedan 70-talet. De senaste åren har han varit en del av valberedningen.

Styrelsen

Förutom Ola Ahlsén och Anders Huss består styrelsen av följande personer:

Eva Pettersson vd Axfood Närlivs

Christina Bredberg, kategoriansvarig Direkten

Mats Pålsson, ägare Sibylla Helsingborg

Magnus Carlsson, vd Reitan Convenience Sweden

Jimmy Svensson, ägare 69:ans Spel & Tobak, Stockholm

Ghassan Ghaziri, ägare Sialandet och Sibylla Ullared

Jessika Kristensson, ägare Nya Pålles i Klippan, Havsbadskjollan och Little Mama’s i Ängelholm

Christian Holmström, ägare 7:ans gatukök i Göteborg

Framtiden

Basen för fortsatt utveckling inom Convenience Stores Sweden:

  • Medlemspolicy – obligatorisk accept för medlemskap
  • Inom Convenience Store Sweden finns:
    - 22 st leverantörer, nästan alla branschens kedjor och grossister anslutna
    - Fem nya utvecklingsprojekt inriktade på shopping missions
    - En årligt återkommande branschanpassad Category Management-utbildning
    - Årliga studieresor, i höst åker vi till NACS Show i Chicago
    - Omfattande årliga konsumentundersökningar om köpbetende och attityder
    - Årlig stor branschträff på managementnivå; Convenience Stores Sweden Forum
  • Kedjorna Direkten, Sibylla, Nära Dej, Time, My Way har alla butiker anslutna. Fler på gång …
  • Samarbeten med systerorganisationer i USA, Storbritannien och Australien samt den nya organisationen NACS Europe.
  • Branschtidningen Convenience Stores News, också som nyhetsapp.
  • Nyutvecklad sammanslagen hemsida för branschorganisation och tidning.
  • Nya inspirationsseminarier månadsvis.
  • Elektroniskt nyhetsbrev, VIP, till alla medlemmar.
  • Servicehandelsindex (som ska byta namn) mäter branschen kvartalsvis.
  • Branschriktlinjen ”Säker mat i Servicehandeln” som reglerar hygien och egenkontroll i branschen. Finns också som app.
  • Subventionerade onlineutbildningar i hygien, egenkontroll och matallergi.
  • Unik affärsförsäkring och cirka 14 andra medlemsförmåner.
  • ”Säker butik” – som innebär 20 procent extra rabatt på försäkringspremien vid självdeklaration.
  • Samarbete inom Butikerna för opinionsbildning och bättre medlemsförmåner (cirka 12 st).
  • Samarbete med Företagarna inom Handelssektionen; PR, lobbying och arbetsrätt.
  • Permanent medlem av Riksbankens Kontanthanteringsråd.

* Convenience Stores Sweden var från början namnet på den styrgrupp som beskrivits ovan. För ett år sedan bytte Svensk Servicehandel & Fast Food namn till just Convenience Stores Sweden där styrgruppen numera är ett externt utskott av organisationen.

  • Skapad