Skip to main content

Menigo vässar sina servicehandelsvapen

Peter Rehneström, ansvarig för servicehandeln inom Menigo Foodservice, kunde inte låta bli att likna företagets satsning med den anläggning man befann sig i på mässan.

- Vi ska bli lika duktiga på servicehandeln som delfinerna är i vattnet, sa han.

Med sin nya huvudägare som garant satsar alltså Menigo Foodservice rejält på servicehandeln. Med ett grundligt kvalitetsarbete i botten har man utvecklat flera koncept och nyanställer tio personer.

- Därmed är vi totalt 24 säljare, 12 ute på fältet och 12 inne, som enbart jobbar med servicehandeln, säger Peter Rehneström och poängterar vikten av att arbeta mer fokuserat mot befintliga kunder.

- Det handlar helt enkelt om att lyfta försäljningen för båda parter.

När det gäller Nära Dej så koncentrerar man sig på två saker; nya Nära Dej som lanseras under året i ett fyrtiotal butiker, och prissättningen. Här är det nämligen viktigt med vassa konsumenterbjudanden eftersom konkurrenterna inom servicehandeln är stora dagligvarukedjor.

- Vi tittar mycket framåt och har bland annat startat en särskilt projektgrupp med särskilt intresserade handlare. Den andra kedjan, Time, har nyligen fått ett lyft av den grafiska profilen med syfte att göra butikerna mer personliga. Samtliga erbjuds en uppgradering, bland annat har man ett kraftigt subventionerat paket med digitala skyltar, skyltskrivare i butiken och uppgradering av butikens profil.

En annan nyhet är avtal mellan Menigo och stug- och campingföretag, bland andra First Camp, om leveranser och utveckling av campingplatsbutiker.

- Campingbutiker är inte så konceptualiserade, så här ser vi en stor potential, säger Peter Rehneström och berättar att avtalet löper på fem år och är värt 35-40 miljoner kronor.

- Initialt ska vi leverera varor och utveckla butikskoncept i åtta av First Camps anläggningar men planer finns på ytterligare tio destinationer. Ambitionen är att de ska ingå i Time och erbjuda både färdigmat och dagligvaror. Avslutningsvis berättar Peter Rehneström om Menigos satsning på bensinbutiker. Meningen är att skapa ett alternativ till Emab. Det hänger delvis samman med en ökad insikt om att butiker medför merförsäljning även på bensin.

  • Skapad