Skip to main content

St1 tecknar avtal med Menigo

Ett holistiskt hållbarhetstänk är syftet med att drivmedelskedjan St1 nu väljer leverantören Menigo. 
- Vi har hittat en partner för vår vision om ett helt nytt och modernt retailkoncept som vi ser är både samarbets- och utvecklingsorienterad, säger Sofie Westman, chef för Convenience Retail i St1 Sverige.

Energiföretaget St1 äger och driver bland annat 104 drivmedelstationer under varumärket Shell. Sedan tidigare har St1 meddelat att man sagt upp avtalet med Reitan som ansvarat för butikerna på Shellstationerna. Med start senhösten 2018 kommer St1 istället att driva butikerna i egen regi. Bakgrunden bygger på en strategi som skall öka kundnyttan och utveckla verksamheten med sikte på framtiden, med en ny convenincedel baserad på logistiska lösningar som genererar en lönsam och långsiktig verksamhet. Det nya convenience-konceptet kommer att bestå av två delar– dels en butiksverksamhet med mat och dryck för människor på väg, dels av ett bekvämlighetsutbud som exempelvis biltvätt.

I samband med det planerade återtagandet av butikerna har nu en ny upphandling av grossist genomförts. Valet föll på Menigo för deras ambition att minska miljöavtrycken i hela sin verksamhet – både vad gäller företagets transportfordon som maten de levererar. Samtidigt har Menigo ett stort kunnande kring smakupplevelser och är bland annat sponsor till Årets Kock och Junior Kocklandslaget. Detta i syfte att driva utvecklingen av svensk gastronomi framåt och öka kännedom om svenska producenter och säsongsbaserade råvaror.
- Det känns väldigt roligt att vi fått förtroendet att vara med och utveckla St1s nya koncept. Vi delar värderingar och har båda miljöfrågan ständigt prioriterad, berättar Jonas Köhler, vd på Menigo.

  • Skapad