Skip to main content

Ett helt nytt sälja convenience

full fart


I Gallerian i centrala Stockholm, i mittgången, bland alla olika mat- och fikaställen, ligger sedan slutet av förra året en helt öppen Pressbyrå-butik på 20 kvadrat. Inget tak och inga väggar och med självscanning eller betalning via mobil kassa. En butik för den supersnabba kunden.

Butiken har ett begränsat sortiment varför det också etablerats en traditionell butik på 22 kvadrat som tillgodoser allt kunden kan behöva. För att förenkla driften, har man valt modellen där den öppna butiken är en satellit, det vill säga här finns kassa 3-5, i den traditionella butiken kassa 1-2. Franchisetagare är Hanna Viklund och Tim Berglund som alltså har fem kassor att hantera och som med ett alternerande schema alltid har en person på plats i satelliten.

- Det är ett helt nytt sätt också för personalen att arbeta. Här sker bemötandet och välkomnandet utanför en kassalinje, mer likt en traditionell butik för konfektion. Ovant och annorlunda men modernt och nära kunden, säger Ann-Christine Winkvist Eriksson, regionchef för Pressbyrån och den som kom med idén om denna etablering.

- Vi tog hjälp av vår samarbetspartner Reactor och delgav tankar och idéer på vad vi ville åstadkomma. För oss var det exempelvis viktigt med dryck centrerat, rundade hörn på inredningen och så självklart ett snabbt och enkelt sätt för kunden att betala.

agarna

Hanna Viklund och Tim Berglund, köpmän i Gallerian.

Så långt idén och utformningen. Men man behövde rätt köpman också. Någon som var lyhörd och tillgänglig. Valet föll på Hanna Viklund som drivit flera Pressbyråer och hennes sambo Tim Berglund, också tidigare franchisetagare.

- Det var så klart en lockande utmaning, säger Hanna och berättar att det behöver finnas en säljare vid satelliten hela tiden och att man varvar med jobbet i den fasta butiken.

- Man måste ha en extrovert läggning för att kunna jobba rätt i satelliten. För där gäller det att bjuda in kunderna på ett nytt sätt, vara lite ”teaterapa” och tycka att det är kul.

frukt


Sedan den nya butiken öppnades i början av året har sortimentet ändrats en del. Självklart har man provat sig fram, men nu sitter det ganska bra.

- Vi har bland annat mer dryck nu än från början. Eventuellt ska vi testa att sälja kokt korv också.

Försäljningen hade börjat gå riktigt bra, Hanna och hennes personal kände att det verkligen var på gång när Coronan slog till. Hela Gallerian drabbades hårt och verksamheterna i mittgången var till och med stängda en tid. I juni öppnade man igen. Hanna och Tim har korttidspermitterat och försökt hålla kostnaderna nere.

- Det nya konceptet kan komma att dyka upp på fler ställen även om inget är bestämt.

Vi har mycket fokus på obemannat just nu även om vi har kontakt med flera gallerior. Innovation känns viktigare än någonsin, avslutar Ann-Christine Winkvist-Eriksson.

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder: REITAN CONVENIENCE SWEDEN

 

award logga 2020 beskuren


PRESSBYRÅN GALLERIAN

Nominerad av Reitan Convenience Sweden:

Pressbyråns satellit i Gallerian är en enhet som är först i sitt slag; utan väggar och kassalinje. Detta för att man på väldigt små ytor ska kunna bedriva convenience när kundnyttan. Nytänkande med fokus på ”ta-med-i-farten” där kunden själv hanterar sitt köp och där personal finns i närheten för att via mobil kassa hjälpa kunden personligen om så önskas.

  • En traditionell butik på 22 kvadratmeter och en öppen enhet i mittgången på 20 kvadrat
  • Köpmän är Hanna Viklund och Tim Berglund
  • Öppnade i november 2019
  • Beräknad omsättning: 3 MSEK
  • 1,5 helårsanställda
  • Öppettiderna har minskats under pandemin och är nu 11-18 vardagar, 11-16 lördag, 12-16 söndag