Utkörning av mat lyfter Sibyllas försäljning

vaskan overlamnas tittar

En av dagens många utkörningar lämnas över av Stefan på Sibylla Ledungsplan till chauffören Omar.


Av de totalt 145 Sibyllaköken i landet är det idag 54 som använder beställning via Foodora som extra service till sina kunder. Mottagandet har varit mycket positivt och för flera kök har det inneburit ökad försäljning, trots pandemins totala påverkan.
- Tiden var mogen, Corona skyndade på. Jag är övertygad om att det kommer att bestå, säger Urban Lithell på Sibylla.

Urban är försäljningschef på Nordic Fast Food, bolaget som driver Sibyllakonceptet. Han berättar att man redan innan coronautbrottet hade kontakt med Foodora om ett centralt avtal. Några av köken använde sig redan av tjänsten.

- När utbrottet kom agerade vi snabbt. Dels genom att utveckla vår egen app för beställningar att hämtas på plats. Men också genom att sluta ett avtal med Foodora. Vi kom i gång redan förra våren och varje kök bestämmer själv hur de vill ordna med själva utkörningen.

 

narbild dosanarbild summa


Det handlar alltså om att kunderna beställer och betalar sin mat via Foodora som sedan skickar beställningen till det aktuella köket som i sin tur antingen använder Foodoras utkörningstjänst, eller sköter det själv. Det kan vara med egna fordon eller med leasade och profilerade från Foodora.

Urban Lithell berättar att alla Sibyllakök som har Foodora på sina respektive orter är ansluta. Det ger totalt 54. Samt att Foodora-försäljningen nu står för 5,5 procent av Sibyllas totala försäljning - och det på bara en tredjedel av köken.

- Vår expansion bygger nu på att även Foodora expanderar.


gustavsberg montage


Montage av bilder. Foto: Sibylla Gustavsberg

Två av de Sibyllakök som lyckats extra bra med med den nya tjänsten är Sibylla Gustavsberg utanför Stockholm och Sibylla Ledungsplan i Norrköping. Ägarna hade samma inställning till hur de skulle hantera krisen som pandemin förde med sig förra våren.

- Vår omsättning minskade snabbt och vi bestämde oss för att satsa rejält på Foodora. Det innebar att vi anställde två personer för utkörningen och leasade två bilar. Allt för att få ordentlig fart redan från start, säger Erol Tutuncu, Sibylla Gustavsberg.

- I början hade vi drygt 15 beställningar per dag. Idag är det dubbelt så många.

Tack vare utkörningen har man kunnat räkna in en ökning i omsättning med tre miljoner kronor.

- Totalt har vi ökat med närmare 50 procent, säger Erol Tutuncu.


gabriel ute

Gabriel Jabro och hans kompanjoner satsade på både drive-in och utkörning.


I Norrköping började Gabriel Jabro och hans kompanjoner med utkörning i mars 2020. Under mars i år stod också deras nya drive in klar.

- Det var självklart för oss att satsa oss ur krisen och det har visat sig vara rätt strategi, säger Gabriel och berättar om ökningar i paritet med dem i Gustavsberg.

- Det handlar om i snitt 15 beställningar per dag och en ständig trafik i driven. Tidigare hade vi 95 procent stamkunder. Tack vare nyheterna har vi fått två nya målgrupper.

Sibylla Ledungsplan har helt egen utkörning, man anlitar en person och hans bil för detta. Precis som kollegan i Gustavsberg, ser man det som extremt viktigt att hålla tiden, att maten är varm och fräsch och att inget fattas i påsarna.

- Foodora är aktiva med recensioner och det är inte bra om man får dåliga betyg där. Men det har vi dessbättre klarat oss ifrån, säger Gabriel.


omar med vaskor


Foodora har regler för lägsta beställningsvärde, radier med mera. Köken utgår från Sibyllas centrala avtal när de betalar Foodora. Kunderna tycker absolut att det är värt en slant att få maten hemkörd.

Såväl Urban Lithell som Erol Tutuncu och Gabriel Jabro tror att den ökade hämtningen och utkörningen kommer att bestå som ett naturligt inslag i försäljningen när pandemin klingat av. I takt med utbyggnaden av tjänster som Foodora och andra liknande, kommer det säkert att öka. Förhoppningsvis också i kombination med att försäljningen på plats också hämtas tillbaka.

Det finns flera företag med liknande tjänster som Foodora, till exempel Wolt, Uber Eats och Bolt. Sibylla har precis också tecknat ett avtal med Wolt.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.