Skip to main content

Fjärde Fresh Food levererar på flera vis

atilla med bakgrund

Atilla Dagdelen driver tillsammans med sin fru Heléne fyra Fresh Food-enheter i Örebro och Kumla.

 

Med fyra enheter är man definitivt en kedja. Fresh Food som startades i Kumla 2010 har nu också tre enheter i Örebro. Den senaste som öppnade i somras har även ett centralt produktionskök som servar de övriga med fräscha råvaror. Här har man också byggt upp en frukostbuffé.



Det här är kedjan som verkligen lever upp till sitt namn och det är imponerande att se hur man gått från klarhet till klarhet. Fresh Food ägs och drivs av Atilla och Heléne Dagdelen som träffades på en av Atillas tidigare matsatsningar, Gröna Grodan i Örebro. Han är för övrigt en riktig entreprenör som även drivit taxiåkeri och spelbutik.

- Efter Gröna Grodan fick vi idén som ledde till den första Fresh Food, säger han och berättar att de såg en trend där hälsosam livsstil var på uppåtgående.

- Vi tänkte att folk är mer noga med vad de äter och att de dessutom vill kunna välja och sätta samman sina måltider själva.

Det gick bra i Kumla och en efter ett par år blev en dubbelt så stor lokal intill ledig. Atilla och Heléne kände att konceptet bar och bestämde sig för att satsa vidare. Nästa steg var inne i centrala Örebro där man öppnade 2017. Året därpå blev det ytterligare en restaurang i det expansiva området runt Behrn Arena.


salladsdisk bred

Salladsrätterna står för 90 procent av försäljningen.

 

Grunden i utbudet har hela tiden varit sallad där kunderna väljer olika baser och sedan bygger upp dem med tillbehör. Det finns färdiga förslag men de kan också anpassas. Några varma rätter finns också på menyn; bakad potatis och varm kyckling- eller laxfilé med salladsbas.

- Råvarorna är viktigast. Det ska vara kvalitet i alla led och om möjligt lokalproducerat. Det tummar vi aldrig på. Likaså är personalens mående viktigt då det direkt påverkar hur och vad de säljer.

Man har alltid gjort allt från grunden. Skurit, hackat, blandat, rört ihop, marinerat - allt för hand. Varje ställe hade sin egen produktion vilket delvis ledde till stor belastning på personalen.

- Då tog vi beslut om ett centralt produktionskök och när den här lokalen dök upp, var läget så bra att vi på inrådan av fastighetsägaren bestämde oss för att bygga upp vår fjärde restaurang här också.


folk i serveringen

Mellan borden ses ingången till padelhallen.

 

Läget ifråga är det extremt expansiva industriområdet Pilängen söder om Örebro. Byggnaden innehåller också en padelhall med direkt genomgång till Fresh Food. Kumlabaserade Intrx (före detta Butikskonsult) fick i uppdrag att skapa Fresh Food nummer 4 och hur de har jobbat kan ses via en filmlänk i slutet av artikeln.

Känslan redan när man ser in genom de stora glasrutorna gör att man blir förväntansfull. Hela lokalen andas natur och grönt, medvetna färg- och materialval, och man ser också det fräscha utbudet på ett överskådligt sätt. Delar av sittplatserna ger en skön vardagsrumskänsla. Jättesnyggt helt enkelt!

På utsidan finns en lucka. Inte traditionell drive in, utan en ”applucka”.

- Vi utvecklade snabbt en app när pandemin kom och den har här tagit steget vidare genom att man kan hämta direkt från bilen, säger Atilla och berättar att appen haft stor betydelse för försäljningen.

- Vi har till och med ökat under pandemitiden tack vare ett väl fungerande beställnings- och utlämningssystem.


luckan inifran  luckan utifran

Appen och beställningssystemet har vid den nya restaurangen kompletterats med en upphämtningslucka.

 

Den nya lokalen är totalt 200 kvadratmeter och efter fyra månader ser man att allt fungerat enligt planerna. Inte minst det som har med personalens mående och hög kvalitet att göra. 90 procent av all beredning för samtliga enheter görs nu här. En annan god effekt är minskat matsvinn.

- Vi är nästan nere på noll där tack vare återvinning och god planering.


sallad tallrik  schottisar  shottisar flaska

Egna "schottisar" är populära. Förutom att man tappar dem på flaska så bjuder man varje dag på ett smakprov vid kassan.

 

Vi noterar att Atilla och Heléne på elva år i relativt lugn takt byggt upp en kedja som idag omsätter cirka 23 miljoner och har 15 heltidsanställa samt dubbelt så många på timmar. En driftschef ansvarar för samtliga enheter som i sin tur har restaurangchefer.

Hemsida och sociala medier är de viktigaste marknadsföringsverktygen. Här har man valt att ta professionell hjälp med uppbyggnad även om dagliga uppdatering görs av personalen. Snyggt jobbat även här. Allt ska ju gå hand i hand.

Ingen franchise är aktuell men visst kan det komma att bli fler Fresh Food.

- Vi har en del förfrågningar från andra orter och kan tänka oss etableringar inom en timmes radie från Örebro, säger Atilla men poängterar att kvalitet och mående även här kommer i första rummet.

- Vi vill växa i en sund takt.


ext ingang

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Här kan ni se en film om hur Intrx tillsammans med ägarna planerade och byggde upp den nya restaurangen.