Skip to main content

En godiskedja på frammarsch

kandyz1 450

Godis är gott och dessbättre verkar vi ännu inte ha nått taket för godiskonsumtion i Sverige. En godisbutikskedja på uppåtgående är Kandy’z som numera finns på 15 platser i landet och vars plan är att fortsätta växa.
- Vår ambition är att etablera många fler butiker. Men fokus är nöjda kunder och lönsamma franchisetagare, säger Sonny Hedblom, vd och delägare.

Att det blivit så många butiker på kort tid beror mest på att man för två år sedan bytte namn och organiserade sig med ett franchiseupplägg. Innan det hade delägarna sex egna godisbutiker varav den första öppnades redan 2007.

- Jag och mina kompanjoner, Dennis Söderhäll och Staffan Högstedt, träffades på 90-talet när vi var reseledare. De blev sedan livsmedelshandlare och jag ägnade mig åt kommunikationsjobb i olika företag, säger Sonny Hedblom och berättar att Dennis och Staffan en dag bad honom att vara med och driva en godisbutik som de hade på gång.

- Förutom en livsmedelsbutik drev Dennis och Staffan, fram till 2013, en godisbutik på Nyköpingsbro vid E4:an, som blev känd som ”Godisbron”. 2012 fick de tag i en bra lokal i Segeltorp och frågade mig om jag ville hjälpa till att utveckla och marknadsföra butikerna. Jag blev delägare och 2013 öppnade vi en butik till i Haninge. 2015 hade vi ytterligare fyra butiker; i Mjölby, Nacka, Gävlebro och Bromma. Vi kallade dem för ”Godisbolaget” så tanken var nog att det skulle vara varumärket för en kedja, även om vi inte hade uttalat det som ett mål eller organiserat oss för att växa.

kandyz sonny hedblom 450
Sonny Hedblom, vd Kandy'z

Sex butiker började bli lite väl mycket att hantera för att vara dubbelarbetande. Dessutom kände ägartrion att det var dags att ta ett samlat grepp om såväl organisation som varumärke. Så Sonny blev vd på heltid.

- Det var lite olika kvalitet på butikerna då så vi tog fram ett franchisekoncept.

Så föddes alltså Kandy’z i september 2016 då hela konceptet paketerades och förmedlades ut. Sortimentet är alltså till allra största delen lösgodis, cirka 1000 sorter, och butikerna ska vara rymliga och fräscha. Man säljer även en del stycksaker samt har glasscafé på nästan alla ställen. Men ingen tobak. Inte ens chokladcigaretter.

- Nej, detta är godisbutiker och det är viktigt med en positiv upplevelse för hela familjen, säger Sonny.


Företagsförsäljning
Butikscheferna erbjöds att bli franchisetagare och man behöll butiken i Segeltorp som sin egen. Här ligger också huvudkontoret och företagsförsäljningen som nu blev ett eget affärsområde.

- Det kändes logiskt att göra företagsförsäljningen till ett eget affärsområde då det också har sin helt egen logistik att förhålla sig till, säger Sonny Hedblom.

kandyz taby 450

Vid det här verksamhetsårets slut räknar Kandy'z-kedjan med att ha sålt cirka 700 ton godis samt glass och övrig konfektyr för cirka 80 miljoner kronor.

- Fler butiker är på gång, den sextonde öppnas i februari i Uppsala, säger Sonny Hedblom och berättar att också Kandy´z-koncernen växer då man precis nyligen köpt upp ett annat bolag i samma bransch.

- Det är TopLock som vi tidigare samarbetat med. Toplock erbjuder servicehandlare framför allt plastlock till godislådor, men även butiksinredningar.

- Vi ser positivt på framtiden och har varken konkreta mål eller övre gräns för hur många butiker vi kan bli. Vi fortsätter att etablera så länge vi hittar duktiga franchisetagare och själva tycker att det är kul, avslutar Sonny Hedblom.

GUNILLA PIHLBLAD