Skip to main content

”Kiosken” i Getinge – en dubbelt så rolig historia

Den här artikeln är verkligen dubbelt upplyftande. Den handlar om hur mycket en bygd uppskattar sin lokala butik och om hur man visar det. Men den handlar också om hur butiksägare genom att satsa kan öka sin försäljning och lönsamhet och om hur detta gått till.

I Getinge i Halland bor det cirka 3000 personer. Där finns sedan länge det man kallar ”kiosken”, en Direktenbutik som sedan 2008 drivs av Daniel Eliasson. Han har haft inbrott åtta gånger på dessa åtta år och när det ganska snart efter inflyttningen i en helt ny lokal, skedde ett till, tog både lusten och orken slut för Daniel och hans kompanjon sedan 2012, Matthias Ottosson.

- I slutet av förra året fick jag erbjudande om en ny, dubbelt så stor, lokal. Vi bestämde oss för att satsa och byggde med hjälp av vår kedja och dess samarbetspartner Butikskonsult, i princip upp en helt ny butik. Den 29 april hade vi nyöppning och i slutet av september kastade någon in ett brunnslock genom ett fönster, slog sönder tobaksskåp och snuskyl och tog med sig alla varor i dessa.

Daniel berättar att det hade kostat mycket att bygga om och att de därför avvaktade med fysiskt inbrottsskydd. Försäkring och larm fick räcka så länge. Dock hade man just fått en offert på jalusier till de många fönstren. 90 000 kronor skulle det kosta.

- Vi tappade sugen helt, luften gick ur oss. Vad är det för mening att ha satsat både pengar och all sin vakna tid på att driva butik, när andra bara förstör?

Veckan efter kom det folk och gratulerade till insamlingen. Daniel och Matthias fattade ingenting men när den tredje kunden, som la en hundralapp på disken kom, började de förstå att Getingeborna ville hjälpa till. Dock inte omfattningen av det hela.

Den som dragit i gång insamlingen var deras vän Micke Glans som också hjälper dem med deras hemsida. Så när han ringde och sa att han ville komma till butiken och prata om densamma, så passade han på att i all hemlighet bjuda in alla som skänkt pengar.

Och det var inte några det. Det som började med en hemlig Facebookgrupp på 20 personer spred sig på 4-5 dagar som värsta stäppbrand till 1 100 medlemmar, 466 swishningar och – hör och häpna – 72 200 kronor! Utanför butiken stod cirka 100 personer, radio och TV, när Daniel och Mattias öppnade dörren och fick en smärre chock.

- Det går bara inte att beskriva känslan. Våra kunder månar så mycket om oss att de samlade in alla dessa pengar. Allt har blivit roligt igen, vi har till och med beställt fyra nya lösgodissektioner och jalusierna är på gång. Pengarna ska vi naturligtvis använda till detta. Dessutom fortsatte det att komma in pengar ytterligare några dagar så summan landade på cirka 77 000 kronor.

- Det är en viktig kiosk för invånarna i Getinge. De löser ju alla servicetjänster som finns, sa Micke Glans i ett av de lokala medierna.

Så var det då kapitel två i denna goda historia. Nämligen den nya butiken och vad satsningen har inneburit. Omsättningen i den gamla butiken var 3,2 miljoner inklusive provisioner. Investeringen totalt är 260 000 kronor. I siffror (mätt 1 maj tom 31 oktober) så ser det ut som följer:

• Antalet kunder har ökat med 20 procent, eller 6 194 st
• Snittköpen har ökat från 52 kr till 58 kr
• Glass har ökat med 110 procent (56 718 kr)
• Snus har ökat med 20,54 procent (56 368 kr)
• Dryck har ökat med 59,64 procent (76424 kr)
• Lösgodis har ökat med 236,24% (206 671 kr)

Direkten Getinge har tagit investeringen på Wasakredit vilket gör det enkelt att räkna på om den är lönsam. Leasingkostnaden per dag är 178 kronor och ökningen av täckningsbidraget är cirka 660 kronor.

- Så siffrorna talar för sig själva! Vi pratar mycket med våra kunder om hur liten ökning som behövs för att räkna hem en investering som denna och detta är ju ett lysande exempel på vilken skillnad butikens utformning gör, säger Mats Jonsson på Butikskonsult.

Daniel, Matthias och deras kunder är glada över den fina butiken som helt uppenbart är viktig för Getinge. Vi hoppas att denna artikel har satt i gång tankar hos flera som kanske går i ombyggnadstankar. Gör man det med rätt förutsättningar och på rätt sätt, har man allt att vinna, inklusive arbetsglädjen.

GUNILLA PIHLBLAD

  • Skapad