Skip to main content

Reitan Convenience vinner internationellt hållbarhetspris

al8sofwacex5zmwl7ixa kopia

Foto: Reitan Convenience

 

Reitan Convenience i Sverige har vunnit NACS European Convenience Retail Sustainability Award för sin dedikerade hållbarhetssatsning med det nya varumärket PBX och målet att driva världens mest hållbara kiosk. Motiveringen löd att RCS sätter standarden för vad hållbarhet kan vara på den globala conveniencemarknaden.

Igår utsågs vinnaren av den prestigefyllda internationella tävlingen NACS inom retail. Årets event ägde rum i Berlin och vann gjorde Reitan Convenience i Sverige med sin stora hållbarhetssatsning PBX. NACS uppmärksammar varje år företag inom retailbranschen som har drivit ett betydande hållbarhetsinitiativ som skapar värde för både kunder, medarbetare och hela branschen i stort. Juryn enades om att RCS initiativ med PBX är unikt eftersom det låter företaget identifiera möjligheter som också kan implementeras på övriga 400 butiker i Sverige men även till alla 7 länder inom Reitan Convenience – enbart genom ett butiksexperiment. 

- Det betyder otroligt mycket för oss på Reitan Convenience att de initiativ vi gör inom hållbarhetsområdet uppmärksammas. Utmärkelsen känns som ett kvitto på att vi gör rätt saker. Det finns ett enormt engagemang, arbete och stolthet bakom satsningen med PBX. Dels internt inom vår organisation, men också bland alla leverantörer och samarbetspartners som varit med på resan. Vi befinner oss på en omfattande förändringsresa inom hållbarhet och det är med stor ödmjukhet och beslutsamhet vi fortsätter ta viktiga kliv på den resan, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör, Reitan Convenience.

PBX är en del av Reitan Convenience i Sveriges hållbarhetsstrategi som togs fram 2019 i samråd med Prosperous Planet. Tolv mål antogs, inklusive ett löfte om att bolaget år 2030 ska uppnå zero waste vilket innebär att de produkter och tjänster som säljs ska produceras på ett sätt som skyddar ekosystemen och säkerställer kontinuerlig förbättring och utveckling i en hållbar riktning.

- Den europeiska conveniencemarknaden ligger i framkant när det gäller hållbara innovationer som driver utvecklingen framåt. Reitan Convenience i Sverige är ett bra exempel på hur de åtgärder de vidtar nu kommer att vara banbrytande för långsiktiga affärslösningar, säger Henry O. Armour, President och CEO, NACS.

Grattis, säger vi!