Skip to main content

Frendo i Hultsfred fortsätter satsa

cra_500_agarna.jpg

 

Nästa år är det 40 år jämnt sedan Leif Alexandersson tog över Texacomacken i Hultsfred. Sedan dess har det hänt otroligt mycket med den här anläggningen. Det roliga är att det fortsätter utvecklas. Nu dessutom med ett generationsskifte i sikte.  Välkomna till familjen Alexandersson-Karlsson på Frendo Hultsfred!

Att komma in i den här butiken ger en wow-känsla som beror på att den har allt det där man som kund reagerar på: Ljust och luftigt, fräscht och snyggt, lätt att överblicka och en allmän känsla av ordning och reda. Dessutom massor av spännande varor och en lockande serveringsdel.

- Senaste ombygganden skedde i höstas och två nya är på gång, säger Lotta Alexandersson och förtydligar.

- Vi skaffade oss mer plats för paket genom att ta utrymme från butiken och flytta ut kassalinjen. Nu ska vi uppgradera köket så att vi kan bereda ännu mer mat samtidigt som vi gjuter en ny platta för bilservice.

Detta verkar vara typiskt för hur man alltid har jobbat på den här stationen. Utveckling och anpassning verkar vara nyckelorden. Frendos koncept 2.0 är det rådande och en ny fräsch serveringsdel ingår i en tidigare utbyggnad.

 

serveringen.jpeg

En tidigare utbyggnad gav plats för en ny och fräsch serveringsdel.

 

Det hela började annars 1985 då Leif Alexandersson köpte den bemannade Texacomacken och gjorde om den till en obemannad sådan med en mindre kioskdel.

- Jag hade tidigare en gummiverkstad i anslutning till macken. Lotta, som arbetade som förskolelärare, kom successivt in verksamheten. Först genom att hjälpa till med bokföringen. Sedan på heltid.

1992 tog paret ett beslut som var avgörande både för dem själva och rörelsen som sådan. De  behövde större utrymmen och bestämde sig för att satsa fullt ut. Resultatet blev en servicebutik på 75 kvadrat.

- Bolaget bakom var fortfarande Texaco och i samband med det öppnade vi upp bensinstationen igen och blev en bemannad bensinstation fram till 2011 då vi skiljdes från Preem som hade kommit in i bilden 1996. Då blev det automat igen och vi var först var lite oroliga för att kunderna inte skulle komma in i butiken.

Men de hittade dessbättre in och 2011 bestämde man sig för att satsa på Frendo som butikskoncept.

- Även om det kanske var lite spretigt i början så gav medlemskapet bra avtal och vi fick överhuvudtaget bra hjälpmedel. Nu med Frendo 2.0 känns det perfekt!

 

present3.jpeg

Att det går bra att kombinera så vitt skilda produkter som presenter/inredning och biltillbehör bevisas av Frendo Hultsfred.

 

En iögonenfallande del av butiken är den med inredning och presentartiklar. En idé som föddes när den sista riktiga presentaffären i Hultsfred försvann och som man byggt upp till en riktigt bra kategori som dessutom fortfarande ökar.

- Vi är mycket noga med att bra produkter och hittar det mesta på Formexmässorna. Bland annat så var vi tidiga med Ernst-sortimentet. Förra året sålde vi för 1,3 miljoner och det med bra marginal jämfört med en del andra kategorier i butiken.

 

mackor.jpeg

Egengjorda smörgåsar har haft en ökning på 70 procent det senaste året.

 

Stort för övrigt är fast food, smörgåsar, bake off och kaffe som tillsammans svarade för 2,3 miljoner i försäljning förra året. Just smörgåsar hade en ökning på hela 70 procent. Och mer hoppas man att det ska bli då det nya köket kan tas i bruk. Hyllan med mackor och sallader på väg fram till kassan lämnar ingen hungrig oberörd. Det ser helt enkelt jättegott ut!

- Det är egentligen inte bara smörgåsar och sallader utan även landgångar samt ost- och tapasbrickor som vi kan göra. Här finns onekligen en stor potential, säger Lotta och Leif som alltså planerar för att dra sig tillbaka.

- Martina och Patric är redo att ta över och vi vill självklart att det ska ske i ett läge där allt är tipptopp men då det samtidigt fortfarande finns utvecklingsmöjligheter. Läget här blir dessutom bara bättre och bättre och vi kan se fram emot en ljus framtid med en ny generation kunder.

 

konditoridisk.jpeg

Efter ombyggnaden av köket kommer möjligheterna att göra mera mat öka.

 

Avslutningsvis kan vi inte låta bli att undra över hur Hultsfredsfestivalens uppgång och avslutande har påverkat Frendo. Det hela började 1986 och sista året var 2016.

- Det var en fantastiskt rolig tid med en dryg vecka av enorma köer och kassor. Hela Hultsfred ställde upp med allt överallt och vi hade kö även till bensinpumparna. Trots att det var så mycket folk var det ändå bra stämning och sällan några incidenter. Nu är det över men samhället lever och frodas ändå, vilket kanske är det allra bästa, avslutar Lotta och Leif.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

Första och sista bilden: Från Frendo Hultsfred

award-logga-2023.jpg

FRENDO HULTSFRED

Nominerad till Convenience Retail Awards av Emab med motiveringen:

Lotta och Leif Alexandersson har tillsammans med sin dotter Martina och hennes man Patric drivit trafikbutik i Hultsfred i många, många år. När de bytte från Preem till Frendo var det starten på en lång lönsamhetsresa som exploderade 2022 när de byggde ut och om sin butik till Emabs nya koncept. Intressant med denna butik är att de kombinerar kedjans styrkor med sitt lokala engagemang och sortiment. De har till exempel en stor inrednings- och presentavdelning som lockar många nya kunder till butiken.

Leif och Lotta Alexandersson driver tillsammans med sin dotter Martina Karlsson och hennes man Patric Karlsson Frendo i Hultsfred. Anläggningen ligger i utkanten av samhället i ett expansivt område. I samhället bor cirka 5 000 personer, i hela kommunen cirka 14 000.

- Här finns alla vanliga convenience-varor samt blommor, inredning och presenter, paket, ATG och Svenska Spel samt bensin, släputhyrning och biltvätt
- Butiksytan är cirka 200 kvadratmeter
- Öppet 6-22 vardagar, 8-22 helger - alla dagar året om
- 7 helårsanställda inkl ägarna
- Omsättning 2022 totalt: Ca 17 MSEK

 

agarna1.jpeg

Leif, Patric, Martina och Lotta.