Skip to main content

Ombyggnad har gjort bra butik ännu bättre

skarmavbild_2023-08-20_kl._11.06.21.png

 

För tre år sedan var Direkten Falun anmäld till Convenience Retail Awards. Då drevs rörelsen av två kompanjoner, Michael Runn och Mikael Johansson. Sedan förra våren är det den sistnämnde som ensam ser till att fortsätta utveckla den här butiken som verkligen alltid har anpassat sig till omvärlden.

Det började redan 1981 då Michael Runn startade en videobutik som kom att kompletteras med radio- och tv-handel för att längre fram byta ut det sistnämnda mot kioskvaror. När video inte längre var gångbart satsade han på pakethantering från totalt fem olika speditörer vilket var ganska tidigt eftersom året var 2008.

Det fina i detta spår var att kiosksidan växte rejält. Paketkunderna handlade så klart också. Och så började man en satsning på snus, något som gav stor utväxling och som sedan dess fortsätter öka. Mikael Johansson kom in som kompanjon 2017.

- Hela tiden följde kioskförsäljningen med. Vi hade bara har en kassa och vägen fram till densamma var omsorgsfullt planerad med kampanj- och impulsvaror vilket gjorde att nästan hälften av paketkunderna också handlade något, säger Mikael som nyligen byggt om och renoverat för att optimera i den till ytan ganska stora butiken.

- Vi har flyttat hela kassalinjen för ännu bättre flyt och möjlighet att exponera. Dessutom får vi pakethanteringen i ett flöde från lager till kassa.

 

mikael.jpeg

Mikael Johansson har stuvat om rejält i sin butik och på så vis fått den att bli ännu bättre. Pakethanteringen är en viktigt del i verksamheten.

 

Paketen är idag något som hela Falun förknippar med Direkten. Det rör sig om i snitt 400 per dag och merförsäljningen är fortsatt bra. En nyhet är att man, lite tvärt emot många andra, har satsat på spel.

- I januari fick vi Svenska Spel och nu har vi förhoppningar om att även kunna få ATG. Det har hitintills gått bra och ökar hela tiden.

Äta nu-kategorin jobbar man med, bland annat genom en ny stor kyl i kombination med en mindre så att det blir både standard och impuls. Lite trögt ännu på både fast food och kaffe. Men arbetet fortgår, det tar tid att styra in på nya banor.

Konfektyrkategorin har fått både ny och utökad plats. Produkterna syns bättre och det har gett resultat. Det som ökat allra mest sedan ombyggnationen är dock tobak som man hade stor omsättning på redan innan.

- Jag blev lite överraskad, effekten är otrolig. Vi har ökat med cirka 40 procent på snus och cigaretter. Dessutom växer e-cigaretterna fortsatt, en mycket bra marknad.

Text: Gunilla Pihlblad

Bilder från Direkten Falun

 

skarmavbild_2023-08-13_kl._12.20.29.png

 

DIREKTEN FALUN

Nominerad till Convenience Retail Awards av Direkten, med motiveringen:

"Butiken, som tidigare var en videobutik har med åren allt mer gått över till paketutlämning och snus. 2022 gjordes en helrenovering för att göra butiken fräschare och förenkla för paketleveranser. I samband med renoveringen gjordes även satsningar på Äta nu-konceptet och konfektyr. Med dessa förändringar har butiken visat på ett starkt engagemang och en vilja att ligga i framkant."

- Ägs av Mikael Johansson
- Ligger i centrala Falun
- Ytan är cirka 200 kvadratmeter varav 100 butik
- Omsättning cirka 7 MSEK inkl provisioner
- Öppet må-fre 8-20, lö 10-18, sö 12-18
- Fyra helårsanställa inkl Mikael

 

mot_dryckeskylar.jpeg