Skip to main content

De gör det igen - och Malmö hakar på!

vid_exponeringen.jpg

 

Pressbyråerna i Örebro har ju nyligen fått pris för sina insatser på det sociala planet. Nu är de mitt uppe i en ny kampanj på samma tema. Kollegan Adis Korjenic på Centralen i Malmö hänger också på och skänker en krona för varje såld kanelbulle till Bröstcancerforskningen.

Kampanjen startade den 11 september och pågår till och med Kanelbullens dag den 4 oktober. Exakt hur många bullar och hur mycket pengar det lett till, får vi återkomma om. Nu nöjer vi oss med att konstatera att pressbyråerna i Örebro - som i augusti fick Convenience Stores Swedens särskilda pris för ”Social Committment” - startat en särskild kampanj för att stötta Bröstcancerfonden.

- Detta gör vi helt på egen hand så det är inget centralt från Pressbyrån.  Men vi har ju vanan inne och självklart stöd från vår kedja. Att Adis i Malmö hängde på är toppenkul. Han har samma inställning och driv som vi, säger Anna Rosenqvist, Pressbyrån Örebro Central.

Adis själv berättar att för honom kändes det extra angeläget då två av hans anställda drabbats av bröstcancer och nu är tillbaka på jobbet igen. Han och Anna är för övrigt redan i gång och planerar för en egen aktivitet senare i höst. Då kommer det att säljas ”lusseballar” till förmån för prostataforskningen.

- Det är så positivt med allt detta, både för kunder och personal, säger han.

 

malmo.png

Här ser ni några av säljarna på Malmö Central som vi också fått bilden från.

 

Det handlar alltså om man skänker en krona av varje såld kanelbulle till bröstcancerforskningen. För att sälja har man tagit fram ett rosa material som även innefattar t-shirts till personalen. Man vågar skoja till det och säger att man säljer ”schyssta brön” vilket känns uppfriskande. Även om det handlar om en allvarlig sjukdom måste det kunna finnas lekfullhet med i bilden.

- Tillsammans kan vi göra skillnad och förändra framtiden för dem som drabbas av bröstcancer, säger Anna och berättar att de också får stöd från lokala företag som köper in kanelbullar för att bjuda sina anställda.

- SJ köper för att bjuda sina kunder och vi gör också en insamling för att bjuda personalen på Universitetssjukhuset i Örebro just på Kanelbullens dag.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor, och nära 8000 drabbas årligen i Sverige. 

Text: Gunilla Pihlblad

Foto: Demi Petruc, Pressbyrån Örebro Central

 

med_bullar.jpg