Skip to main content

Nätverks-inspiration och urban safari

pomfriteri_vid_bord.jpeg

 

En av aktiviteterna inom CSS Networking Program är den årliga Study Day. Den här gången innehöll den såväl inspirationsföreläsningar som en eftermiddag på ”urban safari” under ledning av Lennart Wallander från Food & Friends. Häng med på vår tur du också!

Syftet var att nätverka med andra aktörer inom convenience-handeln, lyssna på intressanta dragningar och sedan gå på tur i centrala Stockholm för att utforska citys vita fläckar och guidas till smaker i tiden, udda serveringar och nya koncept inom restaurang.

 

2_david.jpeg

David Bennertun, Greenfood

 

Platsen på förmiddagen var Svensk Handels Hus där vår samarbetspartner HUI hälsade välkommen till såväl föreläsare som deltagare. Först ut var David Bennertun, välkänd convenience-profil, som numera är verksam inom Greenfood. Han berättade att Picadeli är ett av två ben inom bolaget. Det andra är Greenhouse-bolagen.

- Picadeli finns idag på 2 000 platser i Europa och det säljs 40 miljoner sallader per år. Vi har också  salladsbarer i USA. Greenhouse är sju verksamheter med frukt och grönt inom gruppen som samlats.

- Vi jobbar mycket med hållbarhet, både utifrån hälsa och planet. Exempelvis har vi inget rött kött alls i våra Picadeli-produkter.

Picadeli finns på många ställen inom convenience. En butik på Stockholm Centralstation säljer exempelvis över en kvarts miljoner sallader per år. Och även om det är dagligvaruhandeln som är den stora försäljningskanalen så menade David att Picadeli ändå ÄR convenience eftersom det är snabbt och bekvämt för kunden. Han berättade även om konceptet Food-to-go som man lanserade förra våren med ledning av konsumentundersökningar. Picadelis Wrap Chicken Ceasar som ingår här, är för övrigt Sveriges mest sålda wrap enligt David Bennertun.

 

3_stefan2.jpeg

Stefan Andersson, Lantmännen

 

Stefan Andersson från Lantmännen tog vid och berättade om Gooh!, färsk färdiglagad mat som enligt honom toppar allt.

- I mätningar är Gooh! överlägset konkurrenterna både vad gäller smak, pris, kvalitet och innovation. Nästa steg kan bli en hel måltid med förrätt och efterrätt, avslöjade han också.

Resan med Gooh! började 2001 genom ett samarbete mellan Operakällaren och Lantmännen Axa. 2007 lanserades det i dagligvaruhandeln genom shop-in-shops och man öppnade även en egen butik på centralstationen i Stockholm. Sedan 2016 står Lantmännen på egna ben och ökar hela tiden sin försäljning av de smakrika rätterna. Flera convenience-kedjor jobbar också med Gooh!

 

4_lennart.jpg

Lennart Wallander, Food & Friends

 

Innan Lennart Wallander tog oss med ut på safari delgav han oss sina tankar kring de trender som påverkar convenience-handeln idag. Detta utifrån Food & Friends årliga rapport, i år med titeln ”The great restart”. Den inleds med ett citat av Winston Churchill: ”Never let a good crisis go to waste” och kopplar till att det genom historien är vid kriser som vi tänkt nytt, gjort annorlunda och tagit ut andra riktningar. När vi nu efter pandemin befinner oss i en värld med krympande ekonomi, politiska oroligheter, eskalerande klimatförändringar mm, så fungerar inte längre det beprövade. Vi behöver förändring och innovation. Det är dags för omstart.

Vi rekommenderar er som inte redan tagit del av rapporten att göra det här.

 

Nedan får ni följa med till sju innovativa mat-, fika och serveringsställen. Texter under varje bild.

 

5_pomfriteri_disk.jpeg 5_pomfriteri_portioner.jpeg

 

På Lästmakaregatan i Stockholm ligger Pom Friterie som öppnade i maj och som byggt sin meny kring pommes frites av högsta klass. Inspirationen är hämtad från Hollands streetfood som serverat pommes frites i över hundra år. Restaurangen i Stockholm är en vidareutveckling av de holländska matbarerna i en ny nordisk-internationell tappning. Det avspeglas i allt från menyn och baren till inredningen och designen. Medgrundare och kreativt ansvarig är Jorit Gras.

Huvudmenyn bygger på "topped frites" med smaker från hela världen, från Västerbotten och Marocko till Japan. Restaurangen serverar även krispiga bites med olika fyllningar samt smårätter såsom råbiff, ostron samt ett dussintal dippsåser och pickles. Flera rätter och såser följer säsongen och det finns både vegetariska och veganska alternativ.

 

dirtycoco_utanfor.jpeg

6_dirtycoco_vid_disk.jpeg 6_dirtycoco_vagg.jpeg

 

På Drottninggatan kommer vi till ett helt osannolikt ställe med det utmanande namnet Dirty Coco. Det är ”blommigt” om man ska försöka beskriva inredningen. Men det är också fyllt av både känslor och godsaker. Här serveras det unika chokladdesserter, crêpes, mumsiga drycker, toasts, samt brunch-klassiker med touch av Dirty Coco's eget koncept.

Man menar att livet är för kort för tråkig mat och att man därför har gjort det till sitt uppdrag att skapa fantastiska rätter och en oförglömlig upplevelse. ”Våra bord står som monument emot tiden, ålder & kön, diskriminering, rasism & olikheter, vi välkomnar yin & yang. Låt oss glömma våra olikheter, känn er fria, var dig själv & kom som du är! Låt oss fira livet tillsammans!” lyder inbjudan. Massor av bilder på sociala medier för dig som är nyfiken. Instagramvänligt till tusen!

 

7_socker_vid_bord.jpeg 7_socker_vid_disk.jpeg

 

Vidare uppåt Drottninggatan och Socker Sucker som öppnades för ett år sedan. Ett premiumkonditori där vi blev bjudna på kanelbullar av ett svårslaget slag. Det är vännerna bagaren Bedros Kabranian och konditorn Frida Bäcke som driver detta kafé som de vill ska andas lyx och kvalitet, samtidigt som det ska vara tillgängligt för alla.

- Vi pratar mycket om ”value for calories”, säger paret som jobbat ihop i många år och gjort karriärer på varsina håll och nu tyckte det var dags slå sig ihop för att skapa något alldeles extra.

- Vi vill skapa en arbetsplats vi själva vill arbeta på, och att ha kul på jobbet är det vi värdesätter allra mest. Motivationen har alltid varit att gå till jobbet och få låta kreativiteten flöda.

 

8_drmat_mot_fonster.jpeg 8_drmat_portioner.jpeg

 

Dr. Mat fanns tidigare inne på NK men huserar nu i en egen lokal på Tegnérgatan. Här kan vi kort säga att det handlar om ”maghälsa”.

- Dr. Mat bygger på riktigt god mat och mycket kunskap. Vad vi äter påverkar hur vi mår. Genom smaksäkra rätter, innovativa produkter, workshops och föreläsningar vill vi kunna bidra till att öka medvetenheten och sprida kunskap kring mat, hur den påverkar kroppen och hur gott det är att äta rätt, sa ägaren Johan Lalin och bjöd på såväl smakportioner som föreläsning om fermenterad mat.

Han berättade vidare att varje gäst bjuds på en shot bestående bland annat av gurkmeja, kanel, äppelcidervinäger och kallpressad olivolja. Doctor Food har också ett ramverk för alla rätter som serveras på take away-stället. Bland annat får inga rätter eller drycker innehålla raffinerat socker, gluten eller laktos, med undantag för lite ost som ibland får användas som smaksättare. All processad mat är utesluten. Därutöver tillagas ingen mat i över hundra grader.

- Vid tillagning över hundra grader, när du steker eller grillar och det blir en skorpa så börjar cancerogena ämnen att bildas. Men det var också för att tajta till vårt koncept, vara mer unika och  förtydliga vad vi gör som vi bestämde det.

 

9_pizza_ext.jpeg 9_pizza_kartong.jpeg

 

Pizza på rulle, så genialiskt! Lätt att ta med och lätt att äta även i bilen. Mikael Ahnell öppnade Rolly’s  vid S:t Eriksplan för ett år sedan och det kan inte betecknas som annat än succé. Allt är precis som vanligt, den klassiska svenska pizzan med smakerna all känner igen. Skillnaden är att de serveras i 15 eller 30 centimeter långa rullar. Det finns ett annat genidrag i det här konceptet också. I stället för att köpa annonser och reklam delade man ut den första pizzan gratis till kunder i två månader.

Förpackningen är som en cylinder. När man äter drar man ner den stegvis, som ett periskop. Som gjord för att sättas i bilhållaren eller i hållaren på elscootern, i ryggsäcken eller bara i näven. Storsäljarna är kebabpizza och ceasarpizza kyckling. Det senare är en ceasarsallad fast i varmt bröd där man kan välja mellan kyckling, räkor och halloumi. Målet är att öppna på fler platser. Vid vårt besök hade man en beställning på 100 kebabpizzor att hantera. Vilket inte hindrade den trevliga anställde att ge oss smakportioner och berätta om succén.

 

sandhaxan_fonster.jpeg

skarmavbild_2023-10-11_kl._14.19.58.png sandhaxan_macka.jpg

 

På Gästrikegatan, inte så långt från S:t Eriksplan, stannar vi till hos Sandhäxan. Mackstället som skapats och drivs av Erik Jerka Johansson, Mattias Svensson samt Fredrik Sundberg. Bland utbudet hittar du mackor, kaffe, öl, vin, ost och chark. Mattias är designer, Fredrik musiker och Jerka skådespelare (känd bl a från Bonusfamiljen och Maria Wern). De beskrivs som kompisarna som ”bara kör” och målet har varit att göra världens bästa mackor. Bästsäljarna är Fried Chicken och Grilled Cheese. De sistnämnda fick vi avnjuta vid vårt besök tillsammans med information.

Det har varit köer långt ut på gatan sedan öppnandet 2019. Numera har de också en restaurang på Djurgården och en i Visby. En trottoarpratare talar sitt tydliga språk: ”Fullt i restaurangen? Bilda kö utanför tack.”

 

lask_ext.png lask2.jpeg

 

På Reenstiernas gata på söder ligger specialistbutiken som också är en läskgrossist; Soda Nation. Här trängs flaskor från golv till tak, fyllda med tonic, gurksoda och cola. En lite nördig värld som bara handlar om läsk från världens alla hörn. Ägare är David Grey vars föräldrar startade grossisten Gray’s American Stories på 90-talet. Vi upplevde att butiken som ett jättetrevligt ställe med extremt engagerad och inspirerande personal.

”För många av oss är det kanske inte viktigt att välja mellan läsk på glasflaska, pet eller burk. Men när man känner till hur stora kvalitetsskillnader det är mellan produkterna, så kommer man välja glasflaska varje gång. Det blir verkligen som en svunnen tid möter nutid med en stor famn full av bubblande historia. Givetvis har vi en del burkläsk av hög kvalitet så våra kunder kan hitta allt de söker hos oss.”

Så står det bland annat på hemsidan och vi kan bara konstatera att man aldrig ska upphöra att förvåna sig över alla möjligheter som finns när man har en speciell idé som man brinner för. I alla fall när man är verksam i en storstad.

Lagom trötta i benen, lagom mätta i magarna och lagom nöjda med allt nätverkande, tackar deltagarna på denna urbana safari såväl ciceronen Lennart Wallander som alla trevliga matföretagare och varandra. 

Text och foto: Gunilla Pihlblad