Skip to main content

Convenience-handeln växer fortfarande

skarmavbild_2023-10-19_kl._14.06.59.png

 

Convenience-handeln växer för tionde kvartalet i rad, men en stor del i tillväxtsiffran består fortfarande av prisökningar. Kvartal tre i år steg tillväxten med 1,9 procent jämfört med samma kvartal föregående år, en till synes bra siffra.

 - Men i verkligheten ligger försäljningsvolymerna i stort sett stilla. Hela tillväxten består av prisökningar, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden.

Den ackumulerade tillväxten i år ligger på 4,1 procent, vilket också till stor del består av prisökningar. Vår bransch har hittills i lågkonjunkturen alltså inte drabbats av några betydande försäljningstapp. Det kan bero på att branschens varor har relativt låga priser i kronor och till stor del består av det man gärna vill "unna sig".

- Dock är tillväxttakten på nedåtgående de senaste fem kvartalen och det kan tyda på att vi ändå påverkas något av konjunkturen, avslutar Bengt Hedlund.

 

skarmavbild_2023-10-19_kl._14.10.04.png

Staplarna visar kvartalets utfall och linjen visar utfallet för rullande fyra kvartal. Bild: HUI

 

skarmavbild_2023-10-19_kl._17.15.26.png

CSS Index historia. Bild: Bengt Hedlund