Skip to main content

Felix är nöjd med säsongen och siktar på ett ännu bättre 2024

felix.jpg

 

När det gäller glass kan man ju sammanfatta försäljningen redan nu, när säsongen är över. På Triumf Glasss är man nöjd med försäljningen och tacksam för den starka inledningen. - Var femte styckesak som säljs genom bensinkedjorna är numera en av våra och nu siktar vi på ett ännu bättre 2024 totalt sett, säger Felix Müntzing, kommersiell chef.

April var okej, maj och juni helt fantastiska. 2018-känslan infann sig och glasstillverkarna började  förbereda sig för en ny rekordsäsong. Men så kom juli och regnet och grusade de stolta planerna.

- Vi tappade framför allt på pinnar och skopglass, folk var ju inte ute på samma vis som tidigare under säsongen. Dessbättre hade vi en relativt stabil försäljning i dagligvaruhandeln, säger Felix Müntzing och beskriver Triumf Glass position som unik.

- Vi växer ju och det är det viktigaste. 2022 omsatte vi 500 miljoner och i år kommer vi att passera 600. Inflationsdrivet till viss del men vi ökar både i värde och volym och vi tar marknadsandelar.

 

glass_brygga_hogupplost.jpeg 

Bra väder på försommaren är alltid en fördel för glassförsäljningen.

 

Triumf Glass har jobbat hårt för att bli en aktör att räkna med på styckesakssidan. Inte minst genom satsningen på Farbror Arnes-sortimentet, som med sina unika smaker och utmanande reklam verkligen blivit en succé. Nielsens siffror för försäljning genom kassan veckorna 9 till 36 visar att var femte glass som säljs genom bensinhandeln nu är en Triumf. 

En triumf för er?

- Så klart, men vi jobbar målmedvetet med att vässa sortimentet och optimera boxen för att kunna utmana konkurrenterna. Det handlar om att se läget utifrån marknaden. Glasskategorin är ju väldigt nyhetsintensiv och viktig för försäljningen i convenience-handeln. Vi vill därför vara den spännande utmanaren och det upplever jag att vi lyckats med, säger Felix och berättar att man även vuxit på dagligvaruhandeln.

- Glassfabriken i Sävedalen tillverkar mer än någonsin i år och vi är mitt uppe i planeringen för att kunna utöka produktionen. 

 

 triumf_glass_-_alingsas_-_24_aug_2023-66_-_redigerad.jpeg

Glassfabriken i Sävedalen ska utöka sin kapacitet.

 

Ett glassår går mot sitt slut och en glassfabrikör känner sig alltså nöjd och laddad för en ny säsong.

- Vi är inte besvikna på något, vädret kunde ha varit sämre och ineldningen var som sagt fantastisk. Vi har lagt ribban högt och siktar på att leverera på konsumenternas höga förväntningar med hjälp av strategiskt säljarbete och spännande produkter, avslutar Felix Müntzing.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Triumf Glass