Skip to main content

7-Eleven Japan använder AI för att utveckla nya produkter

skarmavbild_2023-11-09_kl._12.38.14.png

 

7-Eleven Japan, som är den största convenience-kedjan i Japan, kommer att använda sig av artificiell intelligens (AI) i sin produktplanerings-strategi, rapporterade nyligen Nikkei Asia.

Företaget har skapat ett eget molnbaserat informationsteknologisystem utrustat för att samla in data från kundförsäljning, produkttillverkare och sociala medier. AI kommer sedan att bearbeta data för att känna igen konsumenttrender och utarbeta förslag på nya produkter. Förslagen på dessa nya produkter, som presenteras under 2024, kommer att inkludera genererad text och bilder baserat på trenderna AI som finns i den insamlade informationen.

7-Eleven Japan räknar med att användningen av generativ AI kommer att effektivisera den nuvarande produktplaneringsprocessen, som för närvarande använder kundundersökningar och interna möten innan en produkt tas ut på marknaden, enligt Nikkei Asia. Inom vissa kategorier har man redan börjat använda AI-modellen, och ser en minskning av behovet av interna möten med hela 80 procent. De AI-genererade produkterna kommer sannolikt att släppas som en del av det så kallade Seven Premium-varumärket, rapporterade Nikkei Asia.

Källa och bild: NACS