Skip to main content

PBX lanserar varm drickbuljong för sina kunder på språng

ziqs9mxyox9kmxsz4jqk_kopia.jpg

 

I våras vann företaget BROTHY PBX innovationstävling Framtidens Korv. Vinsten innebar bland annat en lansering av deras frysta drickbuljong på PBX. Nu tar man nästa steg och lanserar buljongen i uppvärmd form.

I den rikstäckande tävlingen Framtidens korv ville PBX, Pressbyråns levande-labb tillika nyfikna småsyskon, hitta framtidens hållbara convenienceprodukt. I hård konkurrens korades BROTHYs benbuljong, gjord på ben från ekologisk kyckling från svenska gårdar, som vinnare. Under året har buljongen sålts från frysen på PBX, men nu är det även möjligt att köpa rykande varm BROTHY i butiken, redo att drickas på en gång. 

- Anledningen till BROTHYs vinst i Framtidens korv är för att deras buljong är ett mycket bra exempel på hur man kan tillvarata en restprodukt, samt att det finns många olika sätt att konsumera den på. Inför den stundande vintern känns det därför extra kul att kunna erbjuda våra kunder på PBX något varmt att dricka i sina koppar utöver kaffe och te, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

Namnet Framtidens Korv är inspirerat av korv med bröd som i dag är en ikonisk convenienceprodukt på grund av dess enkelhet att konsumeras på språng. Bidragen i Framtidens korv kunde därför vara nästan vad som helst – en ny sorts hållbar korv, en CO2-snål macka, en yoghurt som inte är yoghurt, en klimatsmart tjänst eller något som ingen någonsin tidigare hört talas om. Det viktiga är att den är både hållbar och fyller ett behov hos människor på språng.

Källa och bild: Reitan Convenience Sweden AB