Skip to main content

Tiveds Lanthandel och krog vinnare på Dagligvarugalan

tiveds_vinnare.jpeg

Foto från Dagligvarugalan

 

I våras berättade vi om den gamla lanthandeln i Tiveden som fått ett nytt mycket livaktigt liv genom satsningen på kombinationen butik och restaurang. Vi blev inte förvånade när vi såg att den nominerats till Dagligvarugalan och att de till och med vann kändes mer eller mindre självklart. Stort grattis säger vi till Mia och Jocke Cleryd med personal!

Det är som en solskenshistoria även om det ligger mycket arbete bakom. Det började med en lanthandel för 101 år sedan och höll på att sluta utan någon butik alls. Men så kom Maria och Jocke Cleryd farandes från Stockholm till Tiveden och den anrika inrättningen fick ett nytt liv. Ja, inte bara ett, utan flera. Idag inrymmer Tiveds Lanthandel även fine dining-restaurang, sommarservering med pizza och hamburgare samt - nytt för i år - café.

Tiveden som är gränslandet mellan Närke och Västergötland är en oerhört vacker trakt med såväl nationalpark som den overkligt klara sjön Unden och de världsberömda röda näckrosorna i Fagertärn. Närmaste större orter är Laxå och Askersund och Tived är namnet på socknen. Byn där vi befinner oss heter Sannerud.

Butiken är en del av Nära Dej-kedjan. Strax intill  ligger Luripompa, sommarserveringen med hemmagjorda hamburgare och surdegspizzor. Och mellan dem det gamla missionshuset som tidigare i år införlivades i ”koncernen” för att bli ett café med självklara namnet Himlaladan. Lika självklart är det kanske inte att förstå vad Luripompa betyder? 

- Det är äkta västgötska och betyder småberusad, förklarar Jocke och anslår en ton som går igen i paret Cleryds marknadsföring. Roligt, finurligt och i slutänden väldigt lockande.

 

jockemia.jpeg

Mia och Jocke Cleryd har inte bara skapat en butik och en restaurang, utan ett även ett populärt utflyktsmål.

Det började 2017 och ambitionerna har sedan aldrig fått vila. Såsom varande länsbo, kan undertecknad verifiera att ryktet om det här etablissemanget är både gott och vida känt. Man kan lätt göra en dagsutflykt för att uppleva både trakten och utbudet. Och det är maten som får människor att åka miltals för att komma hit.

- Våra råvaror följer säsongen, vi kan hantverket och är lekfulla i köket. Vår vinlista är lagom lång och alla viner är utvalda, säger Jocke och framhåller den anställde kocken Erik Hohmann Svensson som har helt fria händer.

- Delikatessdisken är stor och skulle inte skämmas i fina saluhallen i storstaden. Vårt eget rökeri ligger på bakgården och levererar alvedsrökta fläsksidor på samma sätt som det gjorts i Tiveden sedan urminnes tider.

 

luripompa.jpeg

Luripompa flyttade denna sommar till andra sidan vägen och fick ännu finare utsikt över sjön Unden.

 

Egentligen är själva butiksdelen idag inte så stor. Varken yt- eller omsättningsmässigt. Men den är viktig för den 70-hövdade ortsbefolkningen och för kopplingen tillbaka till historien. Omsättningen 2022 landade på totalt sju miljoner kronor av vilka 1,5 låg på butiken. Man är också ombud för DHL och Bring.

- Utan restaurangen hade vi inte haft någon butik. Och även om folk storhandlar på andra ställen så finns vi här med vår service och delvis unika produkter.

Nomineringen till Dagligvarugalan blev en glad överraskning för paret Cleryd med anställda och glädjen naturligtvis ännu större när de dessutom vann. Säkert är Tivedsborna lika glada och på sina sociala medier berättade man vid hemkomsten från Stockholm, att man blivit uppvaktade så det stod härliga till:

”Tack, allihopa! När vi öppnade klockan 16 på fredagen stod världens bästa hembygdsförening där med kort, blommor och presenter. Sen kom ett blombud från grannkommunen Karlsborg, våra vänner och stammisar dök upp med läckra saffransskorpor, glögg, bubbel, blommor från både vita villan och Baggekärr och allt möjligt. Vi har blivit haffade i Laxå av människor vi inte känner som har grattat oss och berättat hur stolta de är över att vi finns i deras kommun. Tack, alla vänner. Från hjärtat, verkligen.”

 

fran_fb.png

Från butikens Facebook-sida direkt efter Dagligvarugalan.

 

Kriterier för att nomineras till Årets butiksrestaurang är att den ska vara kreativ, djärv, hållbar och banbrytande. Motiveringen till vinsten löd som följer:

”Årets butiksrestaurang utmärker sig genom att visa stort mod och med kreativa och banbrytande idéer revolutioneras restaurangupplevelsen i butik. De arbetar aktivt med lokala leverantörer för att vara hållbara och miljömedvetna över tid.”

Dagligvarugalan arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap.

Text och foto där ej annat anges: Gunilla Pihlblad