Skip to main content

Årets CSS Industry Report är här

skarmavbild_2023-12-13_kl._20.14.45.png

 

Planenligt släpper CSS, tillsammans med HUI, årets rapport över convenience-handeln i Sverige - CSS Industry Report. Vår bransch omsatte cirka 27 miljarder kronor under 2022 och därmed utgör den 8 procent av hela dagligvaruhandeln. Branschen har växt med 6 procent under perioden 2021-2022.

Branschen är både butiksintensiv med 4000 butiker och personalintensiv med 17800 anställda. Det betyder att vår bransch har 42 procent av dagligvaruhandelns alla butiker och 20 procent av alla anställda.

Under perioden 2017-2022 så minskade dock både antalet kedjeanslutna butiker (-2 procent) och fristående butiker (-6 procent) till antalet. När det gäller omsättning så ser det bättre ut för de kedjeanslutna butikerna som visade en ökning med 8 procent. För de fristående butikerna var motsvarande siffra 0 procent.

 

colourbox3180625_kopia.jpg

Slaget om magen - en lätt match för livsmedelshandeln. Foto: Colourbox

 

Convenience-handeln påverkades starkt av pandemin. Den tvingade människor att distansera sig, villket kraftigt påverkade konsumenternas köpmönster. Det återspeglas i utvecklingen av convenience-handeln och dagligvaruhandeln under denna period. Dagligvaruhandeln gynnades av ökad försäljning under pandemin, medan convenience-handelns försäljning minskade.

Intressant är det så kallade ”slaget om magen”. Det vill säga vem kommer att sälja den mat som vi ska äta? Livsmedelsbutiker, conveniencebutiker eller restauranger.

Hela marknaden är ca 478 miljarder och livsmedelshandelns andel är mycket stor, 66 procent. Vi ser också att restauranger står för 23 procent och vår bransch som sagt 8 procent. 

- Här finns stora möjligheter att växa för conveniencehandeln. Fler och fler konsumenter besöker vår bransch dagligen och det betyder fler och fler tillfällen att sälja fast food eller frukost, säger CSS vd Bengt Hedlund i en kommentar.

 

skarmavbild_2023-12-14_kl._14.25.14.png

Bild: HUI

 

Marknadsperspektiv 2022

Livsmedelshandel 66 procent

Trafikbutiker 2 procent

Närlivsbutiker 1 procent

On-the-go-butiker 2 procent

Restauranghandel 23 procent

Snabbmat 5 procent

Trafiknära restauranger 2 procent

CSS Industry Report 2023 avser kalenderåret 2022.

Länk till hela rapporten hittar du här.

Text: Bengt Hedlund