Skip to main content

Hamburgare håller ställningen

hamburgare.jpg

 

Den årliga branschkartläggningen Delfi Fastfoodguide visar att den svenska fast food-marknaden omsatte cirka 39 miljarder förra året vilket motsvarar nästan 25 procent av den privata restaurangmarknaden. Hamburgermarknaden står för 51,9 procent av den kedjerelaterade försäljningen och har vuxit starkt hos de största kedjorna. En annan tillväxtkategori som sticker ut är asiatisk snabbmat, med Chopchop som draglok. Gatuköken är den kategori som växte minst.

I Delfi Fastfoodguide 2023 kan man se vad som skiljer kedjorna åt och hur branschen egentligen mår. En rad fast food-kedjor har fått problem det senaste året. Hård expansion, nya kundflöden, elpriser och kostnadsdrivande inflation är några orsaker. Men samtidigt finns det många kedjor som hanterat allt detta med bravur, vunnit marknadsandelar och varit drivande i sina segment.

Så här delar Fastfoodguiden upp kedjornas koncept:

Fast food

Fast food kan återfinnas i den enklaste gatumat till restauranger med plats för hundratals gäster. Som regel finns ingen bordsservice, utan kunden beställer vid disk, genom beställningsautomat eller online via app. Kunden får maten direkt eller hämtar den själv vid disk eller genom drive through. Till den här kategorin räknar man även traditionell hämtmat, som pizza.

Fast casual

Har i hög grad självservice eller begränsad service vid bordet. Maten håller ofta en högre kvalitet än vanlig fast food till ett något högre pris. En viktig skillnad gentemot fast food är att det kan förekomma alkoholservering.

Casual dining

Restauranger inom den här kategorin tar som regel bordsbeställning. Menyn är standardiserad och påminner ofta om traditionell fast food i utbudet, med en högre men ändå attraktiv prisnivå. Här finns också som regel ett bredare alkoholutbud och en bar.

Totalt sett pratar man om ”dining” med kategorierna pizzerior, hamburgerrestauranger, gatukök, asiatiskt, trafik- och servicebutiker samt kaféer och coffeeshops. Sedan finns det kategorier som är mer unika eller har få större aktörer. Det innefattar till exempel Subway och KFC, sallads- och juicebarer eller varuhus med matförsäljning som Ikea och Biltema. Dessutom flyg- och trafikplatsspecialister som SSP och HMS Host.

 

kassa.jpeg

(Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Under 2022 handlade det mycket om överlevnad, återhämtning och digital utveckling. Hemkörningen blev en hygienfaktor och marknadsledaren Foodora rapporterade en kraftig tillväxt för 2021 och drev aktivt på utvecklingen av virtuella kök.

De stora kedjorna ledde uppgången under ett år som fortfarande präglades av pandemieffekter. McDonald’s och Max Burgers adderade själva 905 miljoner till svensk fast food-försäljning. Hamburgerkategorin är också det segment som växte mest i försäljning, totalt 13,1 procent. McDonald’s ökning är extra noterbar då kedjan minskat antal restauranger.

 

7e.jpeg

(Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Trafik- och servicebutiker ökade sin fast food-försäljning med 5,8 procent. Det efter 2020 då Pressbyrån och 7-Eleven redovisade 31,4 procent respektive 33,2 procents försäljningsnedgång. De led fortsatt under 2021 av den minskade genomströmningen i många trafiklägen. Segmentet växer dock fortsatt vid bensinstationerna där kedjorna nu blickar mot en framtid där drivmedlen byts ut och kunden kommer ha helt nya behov – och längre paustider.

Trafikbutikerna tog nya steg som måltidsdestinationer. Korvförsäljningen dominerar ännu längs vägarna, men trafikbutikerna breddar sig särskilt inom fast food och serveringsytor, med nya samarbeten, för att bli kompletta matdestinationer. Och det märks, segmentet ökade försäljningen med 17,4 procent under 2021.

 

sibylla.jpeg

(Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Gatuköken är den kategori som växte minst och påverkades främst av Nordic Fastfood (Sibylla och Grillköket) som stod för över halva omsättningen bland kedjorna. Sibylla är fortsatt en gråzon i indelningen då allt fler nya enheter är jämförbara med hamburgerkedjorna, men Delfi Fastfoodguide behåller tills vidare Sibylla bland gatuköken.

Den totala försäljningen inom gatukökskedjorna stod i det närmaste still under 2021. Sibyllakedjan ökade med 1,7 procent. Den största förändringen finns hos German döner kebab, ny och snabbväxare i kategorin, och hos Solna korv.

 

ffguide.png

 

I Delfi Fastfoodguid 2023 får du analyser och kommentarer från branschen och kedjorna kring siffrorna, dess effekter och hur man tacklat inflationen, energipriser och nya kundströmmar.

Utvecklingen för landets sju fullsortimentsgrossister har också kartlagts. I den nu uppdaterade versionen återfinns också ytterligare två trafikbutikskedjor, samt fastställande eller korrigeringar av tidigare skattningar.

Vill du läsa mer, så finns Delfi Fastfoodguide att beställa här för omgående leverans.

Sammanfattat av: Gunilla Pihlblad