Skip to main content

Succébutiken i London tänjer på gränserna

2.jpg

 

Belsize Park är på alla sätt en flaggskeppsbutik. Knappt ett år efter man öppnade så är butiksägaren överväldigad av kundernas reaktioner och en försäljning som ökar månad för månad. Fokus ligger på färska livsmedel och produkter som tillagas inför kunderna, till exempel sushi i sushibaren eller färdigrätter från butikens eget kök.

Anledningen till framgången är helt enkelt butikens attraktionskraft och kundernas uppskattning för konceptet, menar Noel Kavanagh Jr, verkställande direktör för Kavanagh Group, det irländska företaget som driver butiker i hela Irland och Storbritannien. Målet med Kavanagh's Belsize Park var att erbjuda en oberoende premiumbutik med ett verkligt fokus på färsk mat.

Kavanagh Group har tagit vara på sitt irländska arv och sin erfarenhet av handel i Storbritannien för att utveckla Belsize Park-konceptet. Företaget driver 12 SuperValu-butiker i Irland och har varit verksamt i Storbritannien sedan 2004. Som företag har koncernen alltid lagt stor vikt vid färsk mat och brunnit för kundservice. Inne i butiken hittar kunderna bland annat bageri, fiskhandlare och delikatessavdelning.

 

7.jpg

 

Det är stort fokus på färska livsmedel och produkter som tillagas inför kunderna, till exempel sushi i sushibaren eller färdiga rätter från butikens eget kök. Den främre delen av butiken är fokuserad på grab and go, färsk sushi, en färsk juicebar, konditori och munkar plus en sittgrupp. Köket ligger mot baksidan och erbjuder både ”mat att värma" och ”mat att tillaga”, väl anpassat till Londonbor med ont om tid. 

- Det handlar om teater när du rör dig genom butiken. Tanken var att försöka skapa teater vart du än vänder dig, säger Kavanagh till GCSF (Global Convenience Store Focus).

 

1.jpg

 

Butiken understryker passionen för färsk mat och har en disk för färsk fisk samt en delikatessdisk. De introducerades vid en tidpunkt då stormarknaderna tog bort dessa diskar från sina butiker. Kavanagh berättar att butiken rekryterade två fiskhandlare med 40 års erfarenhet vilket visade sig vara lyckat. 

- Färsk fisk är en av de stora framgångarna. Vi tog en risk men det har varit en stor försäljningsmässig framgång, säger han.

 

9.jpg

 

Butiken har självskanningskassor men också ett par bemannade kassor för den som vill ha service. Även om arbetsmarknaden fortfarande är utmanande i både Storbritannien och Irland så har man rätt personal och har lyckats bra med att behålla personer på nyckelpositioner, säger Kavanagh. 

- Att främja en bra arbetsmiljö hjälper oss att behålla personal, men eftersom verksamheten har vuxit månad för månad står företaget inför pågående rekryteringsutmaningar, tillägger han.

Brottsligheten inom detaljhandeln är ytterligare en utmaning. Kavanagh ser en ökning av stölder, som han relaterar till ökade levnadskostnader. Även om Belsize Park är ett bra område så finns det här beteendet överallt och kollegorna får ta smällen, menar han. Sedan butiken öppnade har man installerat en ”säkerhetsstation” inne i London-butiken med två heltidsanställda säkerhetsvakter på delade skift.

 

4.jpg

 

Verksamheten växer fortfarande mycket tack vare en en kombination av kunder. Förutom de som bor i området så kommer det också kunder som hört talas om butiken och åker dit för att handla. Kavanagh är nöjd men tittar redan på nästa möjlighet.

- Vi presenterade Kavanagh's Belsize Park som ett oberoende, förstklassigt färskvarukoncept. Vi ser det som ett flaggskepp, men om vi kan få tag på rätt platser finns det en möjlighet att rulla ut det här konceptet på fler ställen. Vi har precis börjat samarbeta med fastighetsmäklare för att se vad som finns där ute, avslutar han. 

Sammanfattat av: Ann Hedlund

Källa och bilder: GCSF (Global Convenience Store Focus)

 

picture1-1.png