Skip to main content

Tioårig framgångssaga summeras till 33 miljoner till Bris

cib7zpbpubim9rr3a4qb.jpeg

 

10 år har gått sedan samarbetet mellan Bris och Circle K inleddes och totalt har nära 33 miljoner samlats in genom många olika kampanjer under åren. 2023 genomfördes fyra aktiviteter som tillsammans drog in nästan 2,7 miljoner kr till Bris arbete.

Det har gått 10 år sedan Circle Ks anställda valde organisation att sponsra, och sedan dess har engagemanget för Bris haft såväl stor som stark intern förankring och har uppskattats av kunderna. För att maximera utfallet av insamlingarna har olika initiativ kombinerats under året, där såväl medarbetare som kunder varit med och bidragit till årets resultat.

- Det är verkligen fint att se att engagemanget och viljan att bidra håller sig stark år efter år. Jag vågar påstå att varenda anställd känner till och uppskattar samarbetet med Bris, det är en del av vår kultur och interna stolthet, säger Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

Årets kampanjer summeras till 2681 735 kr och fördelas på fyra aktiviteter:

  • Bristvätten, där 25 kr går till Bris för varje premiumtvätt – 1 843 250 kr 
  • Träna för Bris, där 50 kr per träningspass går till Bris under en månad – 120 500 kr
  • Brispanten, där pant samlas in på stationerna – 625 635 kr
  • Brismenyn, nylanserad barnmeny där 5 kr per meny gick till Bris – 92 350 kr

Utöver dessa kampanjer vann Circle K Sverige även en tävling i social hållbarhet som utlystes av bolagets Europeiska nätverk, vilket bidrog med ytterligare 10 000 Euro till Bris.

- Vi på Bris är så glada över samarbetet med Circle K och allt det som samarbetet bidragit till. Under de här 10 åren har Bris med hjälp av partners som Circle K kunnat växa, utvecklas och ge stöd till fler barn än någonsin innan. Vi har öppnat stödlinjen dygnet runt, öppnat mottagningar där barn kan träffa kuratorer och utveckla fler sätt för barn att få stöd. Framför allt har vi gått från att ta emot ungefär 23 000 stödjande samtal per år, till ungefär 50 0000. Utan våra stöd från partners hade inte det varit möjligt, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

Källa och bild: Circle K Sverige