Skip to main content

Så möter Circle K en bransch i förändring

granna1.jpg

 

Den förändring som präglat drivmedelsbranschen under senare år får allt tydligare uttryck. För att möta nya behov och köpmönster ökar satsningarna för att få kunderna att vilja stanna till på just den kedjans stationer.

- Vi kan notera att våra flaggskeppsbutiker fått en ökad trafik, säger Eva Kimborn Heivert, vd på Circle K Sverige.

Storsatsningen på flaggskeppen inleddes med att den första öppnade i slutet av mars förra året. Det var på Västhaga i Örebro och här kan ni läsa det vi publicerade då. Därefter tillkom Floda, Knivsta och Gränna och Eva Kimborn Heivert är nöjd med resultatet.

- Det är fint att se att våra flaggskeppsbutiker har tagits oerhört väl emot av våra kunder som verkar uppskatta det där extra som vi kan erbjuda här. Vi använder flaggskeppen för att kunna experimentera och testa nya saker inom till exempel mat. Det är superhäftigt och faktum är att just maten är något som går väldigt bra. Det är ännu för tidigt att göra en utvärdering men vi ser att trafiken till dessa stationer är märkbart högre.  

 

roaming_forenklar_for_elbilisterna.jpeg

Enligt Circle K är det den som erbjuder bäst upplevelse och tidsfördriv medan man laddar, som kommer vinna kundens gunst.

 

Elladdning är något som många vill vara med och erbjuda och det kommer nya aktörer som kanske tidigare inte varit direkta ”konkurrenter”. Men Eva Kimborn Heivert menar att det i grunden är jättebra på sikt, eftersom behovet kommer att öka med tiden och konkurrens alltid är sunt då det vässar erbjudanden och gynnar kunderna i slutändan. 

- Vi är övertygade om att den som kommer vinna kundens gunst är den som erbjuder bäst upplevelse och tidsfördriv medan man laddar.

Hur gör ni på Circle K konkret för att bli bäst?

- För det första så bygger vi en plats med ett brett matutbud som passar alla och som är i ständig utveckling. På våra flaggskeppsstationer kan man träna, rasta hunden och barnen kan leka av sig. Vi ser också till att bygga många laddplatser på varje station för att minska köerna och öka tillgängligheten. Sist, men inte minst, jobbar vi stenhårt på att fortsätta vara bäst på service.

Ett annat grepp är att utbilda nya och framtida elbilister i hur livet med elbil är. Detta gör Circle K genom sin nya serie ”Mer elektrisk”, där man samarbetar med komikern Måns Möller.

- Och mer kommer det att bli, vi utvecklar oss hela tiden, säger Eva Kimborn Heivert och berättar att man har tagit ett stadigt grepp om ledartröjan i branschen när det gäller laddstationer för såväl tung som lätt trafik över hela landet.

- Vår satsning på tung trafik har blivit omtalad i flera internationella medier och vi är stolta att bana väg för omställningen av yrkestrafiken. Vi har lång erfarenhet från Norge vilket gör att vi har en solid strategi för hur och var vi ska bygga för att göra bäst nytta för flest människor.

 

eva_kimborn.jpeg

Eva Kimborn Heivert är stolt över att man ligger fyra år före den ursprungliga planen.

 

Circle K satsar på laddplatser i egen regi under eget varumärke och bygger bara ultrasnabb laddning på minst 300 kW. Detta för att deras laddare både ska fungera här och nu men även för framtidens elbilar. 

- En rätt häftig sak är att för bara ett par år sedan var vårt mål att ha 1000 laddplatser år 2030. Det är med stor stolthet jag kan meddela att vi justerat det målet till 2026. Vi ligger alltså fyra år före den ursprungliga planen, avslutar Eva Kimborn Heivert.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Circle K