Skip to main content

Berikande besöka branschmässa

slush_mm.jpeg

 

Man kan se sitt eventuella besök på någon av branschmässorna för fast food, café och restaurang som ett avbrott i vardagen samtidigt som det kan ge insikter och idéer. Därför tycker vi att man ska ”unna sig” detta om man har möjlighet. Och var du inte på Kistamässan förra veckan, så ta en sväng med oss här och nu.

Easyfairs mässa Fastfood & Café & Restaurant Expo, FFCR, är det närmaste en branschmässa som vi inom convenience kan komma i Sverige. Här finns naturligtvis mycket som kanske inte alls berör vår vardag, men ändå tillräckligt mycket för att ett besök över några timmar ska löna sig. Man behöver alltid vidga sina vyer och det är bra att komma ifrån det dagliga arbetet. Man träffar förmodligen också på bekanta och kontakter av olika slag, vilket ju alltid är kul. 

Jag skriver detta för att jag tror att många tänker ”det är ändå inget för mig”. Men jag vill hävda att det är det. Detta är ju inte i första hand en inköpsmässa, sådant sköter ju grossisterna om med den äran. Utan det är en mässa för inspiration och kanske upptäckten av en eller annan nyhet.

 

kottfria_2.jpeg

 

Det började som bara Fastfood & Café för nu ganska länge sedan och blev så småningom mer och mer Restaurant. Mässan hålls på olika platser i landet olika år, ibland är det flera varje år. Den 31 januari - 1 februari var det dags på Kistamässan i Stockholm och där var det fullspäckat på flera vis. Hallen var full av montrar från vägg till vägg. Det var svårt att ta sig fram inne på mässan på grund av antalet besökare. Mässan hade cirka 250 utställare och 7 072 besökare under två dagar. Redan på plats bokade 76 procent av utställarna en ny monter till nästa år i Stockholm, vilket antyder att de var nöjda.

 - Vi är extra glada i år över att fylla hela hallen så pass mycket att vi var tvungna att även skapa montrar i entréhallen, säger Victoria Widell Ahlberg, projektledare för FFCR-mässorna i Sverige och berättar att man kunde se tydliga trender pе flera håll i hallen. 

- Vegetariskt och alternativa proteiner växer fortsatt på marknaden. Något som tydligare har tillkommit det senaste året är återanvändningen av gårdagens svinn, både från mat och dryck. Förpackningssidan har utvecklat flera retursystem av take away-förpackningar och miljövänliga alternativ. Vidare syns trenden med 50/50-principen i flera av produkterna på marknaden. På maskinsidan stod energieffektivisering i fokus.

 

cc.jpeg

 

CSN:s utsända såg självklart mässan med ögon för vår egen bransch och gladdes åt att kategorin glass var väl representerad. Det ligger så klart bra till i tiden för att presentera nyheter och det märktes att intresset för dessa var stort. På dryckessidan noterade vi satsningar av ”de stora bruna”, både Coca-Cola och Pepsi fanns på plats. Men kanske att Spendrups syntes allra mest med sin gula Trocadero-monter bestående av såväl fordon som roliga tävlingar. I fokus: Nyheten Trocadero Geléhallon Zero!

Bagerier av olika slag är också en stor och intressant del av mässan och där finns en hel del att hämta upp för besökarna. Fortsätt nu att läsa så ska du följa med runt till de montrar vi av någon anledning valde att stanna vid. Kanske ger det dig en och annan idé.

 

lmt.png

Första stoppet gjordes hos Livsmedelstillverkarna Öst AB. Mest tack vare att en branschperson fanns där. Henric Rondahl (tvåa från vänster) känner många igen från hans tid på Scan. De lokalproducerade livsmedel som han och hans kolleger säljer är dock inte ointressanta. Det handlar dels om Korvgubbens senap & ketchup som funnits sedan 1953 och som då tillverkades av en en man som ägde en korvkiosk. När han sålde sin korvkiosk hade hans senap blivit så populär, att han sålde receptet och på så sätt började senapen tillverkas i en större skala.

- På senare tid har vi även tagit fram både sötstark senap och ketchup. Våra produkter produceras i Norrköping och den unika designen på flaskan är en modern förpackning samtidigt som den har en stark retrokänsla, berättade Henric.

Övrigt inom Livsmedelstillverkarna är Wadstens Kött & Chark i Loftahammar samt Mantorpskökets Delikatesser.

 

korvbrodvikare.jpeg

Vi håller oss kvar vid korven men övergår till brödet som den oftast säljs i och stannar till i Säljpartners monter. Här fanns nämligen Polarbröds speciella Korvbrödsvikare, ett helt unikt korvbröd där smaken från det typiska Polarbrödet kombinerats med korvbrödets funktion. Med den praktiska skåran viks brödet snabbt och enkelt runt korven eller det du vill fylla den med. Fredrik Gripenberg visar stolt upp en förpackning.

 

lantmannen.jpeglantmannen_pannkaka.jpeg

Mera bröd och då hos det företag som inte bara är störst på marknaden utan som också hade en av de största montrarna på mässan: Lantmännen Unibake. Här fanns tre olika avdelningar, en med korv och hamburgerbröd där man bland annat bjöd på nyheten Real burger bun, en med bageriprodukter och en med pannkakor och raggmunk. Det sistnämnda kan kanske vara intressant att utöka utbudet med?

 

triumfglass.jpeg

Hos Triumfglass bildade Felix Müntzing (till vänster) kedja med några av medarbetarna för att visa en av årets styckesaksnyheter. Tillsammans med konfektyrtillverkaren Grahns har man ju satsat på att smälta ihop klassikern Hockeypulver med glass. ”Hockeyspelare” syntes för övrigt gå runt på mässan och bjuda in till montern.

 

siadan.jpeg

Sia Glass marknads- och innovationschef Dan Bengtsson var med rätta glad att få visa upp de nya styckesakerna, ett område som det  halländska glassföretaget kommer att satsa extra mycket på nu. Bland annat har man skapat tydligare inramningar av de olika produkterna och satt fokus på varumärket ”Finaste” där man presenterade inte mindre än fyra nya smaker.

 

gb.jpeg

I GB Glaces monter träffade vi Julia Lundström-Stenudd och Vanisha Martis, båda med titeln KAM inom Unilever. Även här var det styckesaksnyheter i fokus och de valde att framhålla Magnum Euphoria Pink Lemonade.

 

spendrups.jpeg

Från en gul truck kablade Spendrups ut nyheten om Trocadero Geléhallon Zero, en smakfusion som att döma av intresset vid montern, har goda chanser att lyckas. Spendrups köpte ju Trocadero 2016 med ambitionen att utveckla såväl dryck som varumärke. Två år senare lanserades Trocadero Zero som snabbt blev en säljsuccé och 2022 följdes den upp av Trocamusten. Och nu är det alltså dags för en ny trocasmak att göra entré.

 

omg.jpeg

Från Orsa till Max Burgers menyer. Caroline Nilsson, Founder/CEO i företaget OMG Plantbased Food AB, demonstrerade deras mungbönsprodukter som blivit kända inom branschen genom Max. Växtbaserat, ekologiskt och helt utan tillsatser.

 

fruktsnacks.jpeg

Sista stoppet får bli i den monter där Charlie Olave hade fullt sjå med att hinna med alla intresserade besökare. Han är nämligen nybliven agent för My bite, färgglada danska frukstsnacks. Något som vi kan rekommendera er att hålla utkik efter om ni vill kunna erbjuda något som är både gott och mindre onyttigt. Dessa fruktbarer görs av naturliga råvaror och tillverkas i Danmark.

FFCR arrangeras i fem städer i Norden. Härnäst väntar Göteborg den 18-19 september 2024, innan nästa gång i Stockholm 29-30 januari 2025.

Text och foto: Gunilla Pihlblad