Skip to main content

- Konfektyr är kung i convenience!

patrik.jpeg

 

Patrik Dahlback är en välkänd profil inom svensk convenience där han jobbat i snart 35 år. Flera olika kategorier har han hunnit med att sälja, men den nuvarande menar han är värd en egen artikel. - Jag brinner verkligen för konfektyr som ju är en av branschens grundstenar, säger han.

Den här västeråskillen började sitt arbetsliv som 19-åring med att sälja butiksbakat bröd, bake off, som då var en relativt ny företeelse i Sverige. Företaget som hette Bake Off kom sedan ha flera olika ägare innan det från 2015 kom in under Lantmännens paraply. Varumärket Bonjour kom till under resans gång.

- Det var en intressant tid eftersom det spred sig från bageri och restaurang till service- och dagligvaruhandel. Samtidigt utmanande i början eftersom det var mycket övertygande och provbakande samt avtal om utrustning. Men idag är ju detta en självklarhet för de flesta butikerna, säger Patrik som från att ha varit säljare, blev regionchef, försäljningschef och key account manager.

- 2017 kände jag dock att det var dags att prova på något annat och blev erbjuden motsvarande tjänst på Swedish Match.

Förutom att det var helt andra produkter så var det ett steg in i Nielsen-världen som han uttrycker det. Icke desto mindre en fin tid på ett fantastiskt företag med all produktutveckling som kom under tiden.

- En erfarenhet jag inte skulle vilja vara utan.

 

handlar_godis.jpeg

Konfektyren har alltid funnits som en grundsten oavsett det hetat kiosk, servicehandel eller convenience. Hur den exponeras är avgörande för impulsförsäljningen. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Sedan 2019 är det dock Fazer Sweden som är Patrik Dahlbacks arbetsgivare. Där är han ansvarig för försäljningen i convenience-handeln och upplever att han hamnat på ett företag som verkligen satsar på utveckling inom affärsområdena konfektyr, växtbaserade produkter och bageri.

- När jag började på Fazer förstod jag på allvar hur viktig konfektyrkategorin är. Den har ju alltid funnits där och är tillsammans med drycker, tidningar och tobak själva fundamentet i det som från början var ”kiosk”. Nya produkter och koncept har kommit, inte minst fast food och café, men godiset håller ställningarna enligt min åsikt.

- Fokus flyttas på vad man ska stoppa i munnen men inget är så nyhetsdrivet och impulsfrämjande som godis. Dessutom är det en bra bidragsgivare. Man pratar mycket om destinationsvaror. Men även om man inte stannar för att köpa godis, så är det ofta ändå det man har med sig ut - också. Detta tack vare bra varor och rätt exponeringar och erbjudanden.

 

amsterdam.jpeg

Att man inom convenience kan mötas på ett kollegialt sätt för seminarier och studieresor, är en stor fördel för branschen, menar Patrik Dahlback (sittande som nummer två från vänster, foto: Gunilla Pihlblad)

 

Patrik har så klart följt utvecklingen under sin långa tid inom convenience. Både i hur man jobbar som säljare och i hur konsumenterna styr sina steg. Förutom allt fokus på mat så har tjänsterna skapat en ny destination, liksom olika shop in shop-koncept och helt nya produkter inom flera olika kategorier.

- Jag älskar branschen och kan inte tänka mig att lämna den. Det är en skön miljö bland kunder, kolleger och konkurrenter. De flesta är öppna och bjuder på sig själva. Utvecklingen av CSS Networking Program har också betytt mycket i just det avseendet och inte minst för vår konkurrenskraft som bransch.

 

kollage.jpeg

Många spännande nyheter från Fazer just nu - och mer är på gång. (Foton från Fazer)

 

Men eftersom Patrik Dahlback är säljare i grund, själ och hjärta så vill han gärna passa på att berätta om några nyheter från sin egen portfölj som numera också innehåller mer än bara konfektyr. Han nämner den helt svenskproducerade havredrycken Fazer Aisto Barista som växer och nu ska erbjudas till alla kaffekoncept samt smoothiedrycken Froosh som lanserats i en ny serie med funktionella varianter.

Men mest stolt är han över att Fazer utmanar med nya produkter på konfektyrsidan för att hjälpa till att utveckla kategorin ytterligare. Det är säsongens Tutti Frutti-smak som kallas Paradise och som precis som de övriga varianterna är helt vegansk med naturliga smak- och färgämnen och nu även palmoljefri. Rariteten Palle Kuling  har uppdaterats och lanseras i en nydesignad tablettask, ett format som även gäller klassikerna Viol, Salta Katten, Tutti Frutti och Emser.

- Våra nya dubbla styckesaker är en succé från Finland som vi nu förlanserar på Pressbyrån och 7-Eleven för att lanseras på marknaden längre fram i vår. Det är Geisha Crunchy, Karl Fazer Crunchy och Dumle Crunchy som försetts med just crunch och nya härliga blandningar. Det tror jag kommer att leda till ett uppsving i kategorin, avslutar Patrik.

Text: Gunilla Pihlblad