Skip to main content

Från sommarprojekt till 120 miljoner per år

1.jpg

 

Sommaren 2020 startar två kompisar från ekonomilinjen på gymnasiet en food truck för att ha jobb över sommaren. Målet var att ta fram Sveriges bästa burgare med inspiration från de bästa burgar-ställena runt om i världen. Idag har de cirka 400 anställda och omsätter över 20 miljoner per månad.

Gustav och Gustav hittade en food truck på Öland. Den hade tidigare använts till klassisk öländsk kroppkakeförsäljning, och nu kördes den hem för renovering. Planen var att erbjuda smashburgare i restaurangkvalité paketerat i ett take-away koncept. Båda två saknade egentligen den erfarenhet som man tänker kan behövas, men med fyra händer och en vilja att pröva sig fram så rullade de upp food trucken på Stortorgets kullersten i Kalmar den 23 juni 2020 för att servera de första gästerna.

De första dagarna serverades cirka 50-60 gäster per dag, men food trucken blev snabbt omtalad som “Kalmars bästa burgarehak” och kön började slingra sig lång ut på Stortorget varje dag. Var och varannan dag sålde man slut och folk tvingades ibland vända när de kom fram för att beställa.

 

b1e1627ca9764687_800x800ar.png

Kompisarna Leo & Felix hjälpte till att riva foliering på första trucken som nu var landad hemma på garageuppfarten.

 

Samtidigt som verksamheten flöt på så pågick också pandemin, och restaurangbranschen ställdes inför enorma utmaningar. Från en dag till en annan så tömdes restaurangerna på gäster och folk blev tvungna att hitta ”coronasäkra” matalternativ, vilket gjorde att stekhällen i food trucken blev om möjligt ännu mer överbelastad. Mister York började här känna att de "hade något” och expansionen blev snabbt ett faktum. För att möta den ökande efterfrågan så vidtog de några smarta åtgärder:

  • De lanserade de en app-order för att hantera det höga orderflödet samt minska köandet vilket innebar att det blev än mer coronasäkert och att verksamheten nu också fungerade under de kyligare dagarna.
  • De börja etablera fler enheter i närområdet, rekrytera medarbetare och utöka öppettiderna. 
  • De började söka efter nyckelpersoner att utveckla verksamheten tillsammans med.

Mister York, som från början var tänkt att vara ett sommarprojekt, hade vid det här laget utvecklats och växt till något betydligt större. Vad var planen nu, skulle man avveckla sommarprojektet eller satsa allt för att verkligen ta vara på möjligheten att fortsätta växa? Beslutet man tog var att testa att inledningsvis starta en till enhet i grannstaden Oskarshamn. 

Food truck-livet hade sina mobila fördelar men även många nackdelar. Brist på lagerutrymme, logistiska utmaningar och oförutägbara element kopplat till transport. Det hade legat en annons ute på blocket på en svart sjöfartscontainer som man köpte för de pengar man tjänat ihop hittills från truckens försäljning och påbörjade renoveringen av den svarta containern genom att utrusta den för att kunna servera mat enligt Mister Yorks koncept.

 

9e847d74cbcace33_800x800ar.jpg

Gustav Haglund medgrundare & CEO till vänster, Gustav Larsson medgrundare& CMO till höger.

 

På premiärdagen i april 2021 så möttes man av ett köptryck som saknade motstycke och på fredagen samma vecka så hade man serverat över 800 burgare när dagen hade tagit slut. Någonstans här så föddes den stora expansionsplanen för 2022. Om Mister York kan sälja nästan 1 000 burgare i en stad på 20 000 invånare, på en och samma dag, så vore det ju dumt att inte testa sina vingar och expandera verksamheten vidare. Efterfrågan fanns ju uppenbarligen där. 

För att växa en verksamhet så behöver man mycket människor och framförallt ett team som kan arbeta tillsammans för att skapa det man hade visualiserat i expansionsplanen. Man valde ut ett fåtal ambitiösa, drivna och skickliga medarbetare som fick i uppdrag att starta upp de allra första enheterna och anställa medarbetare som skulle läras upp. 

Den stora expansionen inleddes med att man öppnade i Västervik, följt av Karlskrona och Kristianstad, för att senare etablera sig i Halmstad och Växjö. Till en början så var Mister York en kedja som hade ett starkt fäste längs med södra Sveriges östkust men blev väldigt snabbt en etablerad kedja i större delarna av Småland, Skåne och Halland. För att säkerställa att uppstarten och upplärningen gick rätt till på varje enhet så bodde nyckelpersoner ute på enheterna under de första veckorna för att träna alla nya medarbetare. 

 

ba856125174cbddd_800x800ar.jpg

Mister Yorks första containerrestaurang som man placerade vid Berga industriområde i Kalmar. 

 

Vid 2022 års slut fanns Mister York etablerade på tio stycken olika platser runt om i södra Sverige och man hade blivit utsedda till Sveriges bästa burgarkedja av Burgerdudes. Ett slitsamt och hårt år av arbete som hade gett resultat. Man hade växt snabbt men ändå lyckats göra det under kontroll. Verksamheten hade vid det här laget gått från att omsätta 11 miljoner kronor under föregående år till att omsätta 50 miljoner kronor under 2022. 

Containerkonceptet hade visat sig vara enkelt och smidigt att etablera men även den här gången hade man stött på utmaningar. På samma tema som food truck-modellen så hade man nått ett tak i kapaciteten för hur många besökare man kunde servera.

Mister York förvärvade under 2023 sin första restaurang genom att köpa loss hyreskontraktet från Sibylla. Restaurangen var fullskalig, närmare 300 kvm stor, hade drive thru och över 100 sittplatser inomhus. Under de första 14 dagarna efter att man öppnat så hade man serverat runt 15 000 burgare, en bra bit över den förväntade prognosen. Köptrycket nådde den punkten att man var tvungen att stänga ned restaurangen i en vecka för att skyndsamt rekrytera mycket mer medarbetare. Man hade underskattat efterfrågan i staden. 

 

a2596c9a37c20b15_800x800ar.jpg

Bild från invigningen av Mister York Falkenberg.

 

Etableringen i Falkenberg var en inkörsport till en ny era i Mister Yorks historia. För första gången så kunde man kalla Mister York för snabbmat som på liknande villkor och på samma spelplan på riktigt kunde konkurrera med de andra snabbmatsjättarna. Vid årsskiftet så hade Mister York 20 stycken enheter från Ystad i söder till Sundsvall i norr. Den 4 januari i år så öppnade Mister York sin 21:a restaurang i Gävle. Man serverade över 2500 gäster den första fredagen och den 27 januari så slog man försäljningsrekord i hela kedjan när man för första gången omsatte över 1 miljon kronor under en och samma dag. 

Böckerna för 2023 stänger på över 120 miljoner kronor i omsättning samtidigt som målsättningen för 2024 är en bra bit över 300 miljoner kronor i omsättning. Vad framtiden har att erbjuda för Mister York är ännu inte utstakat, men i framtiden finns både planer på en global utlandsexpansion och att bli marknadsledande inom den svenska snabbmatsbranschen.

Fakta Mister York: 

  • Sysselsätter cirka 400 medarbetare 
  • Omsätter över 20 miljoner kronor per månad och siktar på över 300 miljoner totalt kronor under 2024 
  • 21 aktiva restauranger 
  • Utnämna till Sveriges bästa burgarekedja 2022 och 2023 

Källa och bilder: Mister York AB

 

bab28e0d38ddcda2_800x800ar.jpg

Vid öppnandet av Mister York Falkenberg sommaren 2023.