Skip to main content

Förra årets vinnare glada över uppmärksamheten

victoria_ute.jpeg

 

- Det var fantastiskt roligt, så galet och otippat. Att få sådan uppskattning inifrån branschen och kunna berätta det för kunderna på olika vis. Vår lilla butik syns ju inte så mycket utåt i vanliga fall så det gav oss råg i ryggen och kanske även till andra i samma storlek.

Det säger Victoria Eriksson som tillsammans med kompanjonen Patrik Ackerhus driver Nära Dej Grebo som fick dubbel utdelning förra året. Först blev man årets butik i sin egen kedja. Sedan fick man också Convenience Retail Awards för bästa butik.

”Framgång kommer inte av sig självt. Man måste analysera, planera, utveckla och inte minst investera. När man gör detta och kombinerar det med ett komplett servicetänkande samt arbetar aktivt med kampanjer för att skapa ännu mer liv i butiken, då är chansen stor att man lyckas. Man blir, trots den relativa närheten till större orter, en självklar mötes- och inköpsplats för den lilla ortens invånare. En convenience-butik i ordets rätta bemärkelse!”

Där har ni motiveringen till CSS-priset och vi citerar även ingressen i den artikel vi publicerade efter att ha besökt butiken i maj 2023.

- Vi kan aldrig konkurrera med pris och utbud. Det personliga betyder allt. Vi pratar med folk och hjälper till på alla sätt vi kan. Sammanhållningen på orten är stark och engagemanget, från både oss och kunderna, är det som gör att vi har en så bra butik.

 

patrik_ackerhus_nara_dej_grebo.jpg

Det var Victorias kompanjon Patrik Ackerhus som tog emot priset på plats i Stockholm i augusti förra året.

 

Efter besöket förstod vi precis vad hon menade. Här finns verkligen allt som är möjligt att ha. Det handlar inte om några enstaka ombuds- eller servicetjänster utan om en lång lista. Dessutom är det verkligen en mycket tilltalande och inbjudande butik där ”mitt i byn” och granne med en förskola.

I Grebo, som ligger mellan Linköping och Åtvidaberg, bor det cirka 1 500 personer och sammanhållningen är stark, alla hjälper alla. Man sätter värde på sin butik och på det arbete som ägarna och personalen lägger ned. Till trivsamheten bidrar i allra högsta grad utrymmet precis innanför ingången där man har servicepunkt med skrivare, böcker, glassbox, lite leksaker och kaffe. På sommaren även glassbar. Och diskar till den näraliggande diskgolfbanan. 

 

fika.jpeg

Nära Dej Grebo är precis så trivsam - och funktionell - som en butik av det här slaget ska vara.

 

När vi nu ringer upp Victoria i februari 2024, berättar hon att det vid sidan av glädjen över priserna, varit ett tufft år på grund av det allmänna läget.

- Folk handlar mindre för att allt är dyrare och tyvärr blir prisskillnaderna mellan oss och de stora drakarna ibland så stor att man känner att det lönar sig att åka till Willys och handla själv i stället för att beställa hos grossisten. Men vi förstår våra kunder och dessbättre har vi ju många som är lojala, som hjälper oss genom de här riktigt tuffa månaderna som vi har just nu.

- Men vi ser framåt, säger Victoria Eriksson. Med solen och värmen kommer så mycket andra inköp som glass, drycker, korv med bröd, varor för grillning och sådant som inte är så priskänsligt. Dessutom har vi ett stort bygge i närheten och byggarbetarna vill gärna köpa färdiga smörgåsar och annat smått och gott som nu kommer att erbjuda.

 

conveniencegalan.png

 

Vi påminner om att nomineringen till årets priser - som ju också innehåller särskilda kategoripriser - har öppnat. Läs mer och anmäl via länken och planera även in ett besök på Conveniencegalan i september.

http://www.conveniencegalan.se/index.xhtml

Text och foto: Gunilla Pihlblad