Skip to main content

I USA väljer allt fler bort cigaretterna

lead-wall-street-journal-looks-at-cigarettes-declingin-market-share.png

 

Tidningen Wall Street Journal noterade nyligen att andelen amerikaner som är sugna på nikotin i allt strörre utsträckning väljer bort cigaretter. Istället väljer allt fler alternativ som vejp-produkter eller nikotinpåsar. 

NACS Daily rapporterar att enligt uppgifter från Marlboro-tillverkaren Altria (som äger Philip Morris) så sjönk cigaretternas andel av den amerikanska nikotinindustrin till 60 procent förra året, en minskning från 80 procent 2018. Rökare byter till rökfria produkter i större antal än förväntat. Om trenden fortsätter kommer det bara att ta ytterligare tre år innan cigaretternas andel sjunkit under 50 procent.

År 2023 minskade antalet cigaretter som såldes i USA med cirka 8 procent. Det pågår en debatt inom tobaksindustrin om vad som gör att volymerna minskar så snabbt, och om trenden är kortsiktig, skriver Wall Street Journal. Inflation och prisökningar kan ha tvingat vissa rökare att dra ner på cigaretterna, eller så har de helt enkelt slutat röka. Både British American Tobacco (BAT) och Altria tillkännagav prishöjningar som trädde i kraft i januari. Men dyrare cigaretter förklarar inte helt nedgången, eftersom rökare har möjligheten att byta till billigare märken menar tidningen.

Enligt NACS Daily så uppgick Phillip Morris nettointäkter för 2023 till 35,2 miljarder dollar, en ökning med 10,7 procent från 2022. De rökfria produkterna bidrog avsevärt till denna tillväxt. Nettointäkterna för rökfria produkter ökade med hela 26 procent jämfört med samma kvartal föregående år och stod för cirka 36,5 procent av den totala nettoomsättningen.

Utmaningen för tobaksbolagen är att konsumenterna har fler nikotinalternativ än någonsin. Philip Morris Internationals (PMI) verkställande direktör Jacek Olczak sa nyligen till Wall Street Journal att ”obrännbara” produkter börjar konkurrera ut de traditionella cigaretterna i en allt snabbare takt när de nått cirka 7 procent av ett lands totala nikotinmarknad och därmed blir mer synliga på gatan.

I Japan utgör ”heats”, en teknik som PMI banat väg för och som ger användarna en nikotinkick utan rök, nu cirka 40 procent av landets totala tobaksmarknad.

Text: Ann Hedlund

Källa och bild: NACS