Skip to main content

Från frystorkat godis till nytt butikskoncept

de_4.jpeg

 

Den 7 mars öppnade en ny stor godisbutik i Häggviks handelsområde norr om Stockholm. Den drivs av syskonen Niclas, Johan och Sanna Lehmann samt Martin Holm. Ett koncept som utgår från de stora gränshandelsbutikerna och som på sätt och vis har grundarnas andra verksamhet, frystorkat godis, som ingång. Följ med på en snabb resa från 35 till 1400 kvadrat!

Vi börjar med det frystorkade. En trend från USA som blivit allt större även i Sverige. Niclas och Johan Lehmann har sedan ett år ett företag, Freezer Joe’s, för just detta.

- Vår första idé var att frystorka livsmedel i största allmänhet med denna fantastiska teknik. När vi väl fick tag i en bra industrimaskin hade vi uppfattat hur stort det var utomlands med just godis och testade med detta förra sommaren. Det gick så bra att vi fortsatte och nu har vi alla stora kedjor som kunder.

 

frystorkat_skylt.jpeg

Tekniken med att frystorka ger godisprodukter med smak, textur och bra hållbarhet. Dessutom ser de säljande ut i sina färgglada och olika förpackningar.

 

Magnus Runestam, försäljningschef på Privab, är med vid vårt besök i Häggvik och bekräftar trenden och utvecklingen. Han konstaterar också det något udda förhållandet att bröderna Lehmann är kund när de köper in godiset, men att Privab sedan blir deras kund när processen är genomförd och färdiga förpackningar ska levereras vidare.

- Vi hade märkt av en efterfrågan driven av TikTok-trenden, men sådana brukar ju vara kortlivade. Frågan är dock om inte just denna trend är här för att stanna. Nu vill alla ha frystorkat godis och vi ser ingen avmattning.

Enligt egen uppgift är Freezer Joe’s störst i Sverige på området. Man finns också i Danmark och Norge och är på väg in i Tyskland. Utbudet är ett hundratal sorter i flera olika förpackningar. 

 

monter2.jpeg

Butiken ligger alltså i Häggviks handelsområde norr om Stockholm och har tidigare varit en padelhall. Idag är det 1400 kvadratmeter godis! (Foto från Candy Universe)

 

Med denna verksamhet i en 32 kvadratmeter stor lokal föddes sedan idén om att öppna en egen godisbutik. Men inte vilken som helt. Inte en i mängden. 

- Vi har ju gränshandelsbutikerna som kunder och såg hur man exponerade och sålde mängder av godis. Det handlar om ytor, om luftigt och fräscht och om montrar med rostfria brickor utan lock. Samt om ständig koll och påfyllning och om bästa möjliga personliga service, säjer Johan Lehmann och berättar att de började leta efter lämpliga lokaler och hittade en tom padelhall i Häggvik och engagerade Sanna och Martin i projektet.

- Vi har tagit minimalt med hjälp och gjort den absoluta merparten själva.

 

pasar.jpeg

Den som handlat i någon av de stora butikerna längs norska gränsen känner igen sig även om Candy Universe naturligtvis sätter sin egen prägel på den nya butiken.

 

Sanna Lehmann arbetade som studie- och yrkesvägledare, ett jobb som hon inte tvekade att ta tjänstledigt från.

- Jag älskar godis och kände att, jäklar vad roligt. Så nu är jag butikschef för Candy Universe och ansvarig för den dagliga driften. Hitintills har vi jobbat själva men nu är ett par personer på ingång för att testa om detta är något för dem.

Sanna bekräftar vikten av de stora luftiga ytorna och att det ständigt är rent, fräscht och påfyllt. Samt att kunderna ska känna sig välkomna och få all tänkbar service.

Det frystorkade godiset lyser längs hela den bakre väggen när man kommer in i butiken - Universums största avdelning. Längs ena sidan finns avdelningar för de stora leverantörerna och på andra sidan drycker och snacks. Antalet sorter är inget man kommunicerar, det syns ju att det är mycket. Och här finns ingen tobak eller snus. Är det ett universum av godis så är det!

 

kunder.jpg

Köerna var långa när Candy Universe slog upp portarna för en vecka sedan. (Foto från Candy Universe)

 

Öppningen skedde alltså förra torsdagen och den har bådat gott för fortsättningen. CSN besöker butiken måndagen efter, och måndag är den dag då man kommer att ha stängt för ladda upp inför nya säljveckor. Målet är att få butiken att bära sig men det betyder inte att det kommer att stanna här i Häggvik.

- Vi har stora planer, säger gänget hemlighetsfullt men poängterar också att det inte bara handlar om att tjäna pengar.

- Det ska vara kul också!

En annan som definitivt tycker att det är kul är Magnus Runestam som menar att den här satsningen är helt rätt i tiden.

- Lösvikt har ett uppsving rent allmänt  och som godishandlare idag måste man också vara vaken för alla snabba trender.

Syskonen Lehmann och Martin Holm öser avslutningsvis beröm över Privab och menar att att grossisten gjort ett jättejobb och den personliga servicen betyder mycket.

- Vi har fått en otroligt bra hjälp med allt. Det hade helt enkelt inte gått utan Privab.

På översta bilden ser ni ägarna till Candy Universe: Martin Holm, Johan Lehmann, Sanna Lehmann och Niclas Lehmann.

Text och foto: Gunilla Pihlblad