Skip to main content

Har de Stockholms bästa korvkiosk?

mm.png

 

På ett år har den både blivit en snackis och vunnit pris för bästa korv med bröd. Korvbyrån på Råsundavägen i Solna ger vid första anblicken ett ordinärt intryck. Men det som tillagas och serveras här är definitivt något utöver det vanliga.

- Vi utgick från vad vi själva saknade i stans korvutbud, säger Marco Johnler som sedan ett drygt år driver Korvbyrån tillsammans med sin bror Max.

“En upphottad korvkiosk och snygg rätt igenom – från förpackning till servering. Men framför allt levererar Korvbyrån en superb smakupplevelse. Kioskens klassiska korv med bröd är perfekt grillad och serveras dessutom i en brioche. Fluffigt och alldeles lagom smörigt. Extraplus för amerikansk senap“.

- En del av hemligheten bakom vår makalöst goda korv är att den är lika lång som brödet. På så sätt får man både korv och bröd i varje tugga, säger Marco och berättar att motiveringen kommer från vinsten i tävlingen ”Stockholms bästa korv med bröd”, anordnad av Sthlmfood och Pucko.

 

korv_med_tillbehor.png pops_pa_bordet.jpeg

Svenska charkråvaror rakt igenom och potatisidé från New York. (Foto korvportionen från Korvbyrån)

 

Vinnarprodukten är en klassisk wienergrill från det småländska charkföretaget Stensåkra.  Brödet är av briochemodell och hanteras så att smak och textur kommer till sin rätt. Men det finns andra mindre traditionella produkter och portioner i utbudet. CSN:s utsända provade till exempel en Big French där korven delats längs med på mitten och läggs i en nyrostad baguette tillsammans med smarriga tillbehör. Mycket praktisk att äta och mycket gott!

Big French finns i flera olika varianter med såväl lamm- och kyckling- som ost & bacon- och nötchorizo-korvar. Den stockholmska ”måste ha-portionen” tunnbrödsrulle kallar bröderna Johnler wrap för att markera att den är sammansatt på ett annorlunda sätt. Tunnbrödet är av modell surdeg och lokalt bakat. Alla korvar innehåller enbart svenskt kött.

- I stället för mos och för att få en bättre balans, har vi mashed pops, säger Marco och berättar att mycket av inspirationen till sortimentet kommer från New York.

- När idén om att starta den korvkiosk vi tyckte saknades hade fötts, åkte vi till New York för att få inspiration och nyheter. Där hittade vi bland annat dessa pops som jag brukar beskriva som en liten krispig potatisbulle.

 

ext_med_kunder.jpeg

Korvbyrån på Råsundavägen har tidigare varit en thaikiosk, och före det Olles Gatukök. 

 

Pops kan också beställas som en Potato-Box. Rakt upp och ned eller med olika tillbehör. Den finns också med i barnmenyn tillsammans rulle och baguette. Det ska understrykas att sortimentet inte är så ”annorlunda” som det kanske låter. Man har egentligen bara utgått från det ursvenska och anpassat delarna i portionerna så att det känns nytt och fräscht tillsammans med det klassiska.

- Det var också något som vi pratade mycket om. Hur mycket man kan ta ut svängarna. Att inte göra alltför konstiga saker. Vi vill vara folkliga med en ny trend.

 

bakom_disken.jpeg

Sortimentet är inte stort men varierat tack vare olika tillbehör.

 

Att man lyckats råder inget tvivel om. Marco och Max driver tillsammans med sina föräldrar sedan tidigare en restaurang och har ytterligare en på gång. När idén om att sälja korv på ett nytt sätt dök upp, var det först en foodtruck man tänkte på. Men samtidigt som man letade efter en lämplig sådan ramlade man över en thaikiosk som tidigare varit ett gatukök, och kände att den skulle passa perfekt för ändamålet.

Verksamheten drog i gång under december 2022 och det första hela året, 2023, kan summeras som klart godkänt. Omsättningen landade på 4,5 miljoner varav en halv miljon ligger på catering som man också har planer på att utveckla. Mycket eget arbete första året, nu med mera anställd personal och egen tid för planering, inköp och utveckling. Man har för övrigt också ett alkoholtillstånd. Något man beskriver som viktigt, men inte mera än att fokus ligger på korv.

 

ater_inne.jpeg

Sittplatser finns både inne och ute.

 

Korvbyrån har öppet 11-19 alla dagar och som för de flesta i branschen är det variation i tid och säsong. Lite lugnare så här års - om det inte är något stort evenemang på närbelägna Friends Arena.

- Då kan vi sälja 500 korv på en dag och det gäller att ha ett system så att det går snabbt, säger Marco och delger oss avslutningsvis lite funderingar kring prissättningen.

- Vi säljer ju kvalitetsprodukter och måste naturligtvis ta betalt. Men konsumenterna är inte vana vid att korvmenyer har samma priser som till exempel burgarmenyer av samma klass. Därför måste vi lära folk detta. Vi ser det som en pågående process och en avvägning av vilka av våra portioner som vi tar mer eller mindre betalt för.

Marknadsföringsstrategin är enkel - man måste synas. Det gör man via sociala medier. Men för att det ska lyckas måste man ha ett utbud som det pratas om. 

Googla på Korvbyrån så förstår ni snart att strategin har varit framgångsrik.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

fonster.jpeg