Skip to main content

Bananer särskilt utsatta för svinn

ly3y7p4dz9ktccd0ju96_kopia.jpg

 

Bananen är ett av de mellanmål som svenskarna i störst utsträckning slänger utan att ha ätit upp, antingen på språng eller hemma, visar en undersökning från Pressbyrån. Nu lanserar Pressbyrån, som ytterligare ett steg mot en ökad cirkularitet, en banankaka på räddade bananer. 

Matsvinn slösar på resurser och ger oönskade miljöeffekter. Svenska hushåll står för nära hälften (48 procent) av det totala livsmedelsavfallet i Sverige, visar färsk statistik från Naturvårdsverket. Hushållens matsvinn, mat som hade kunnat ätas men som slängs, uppgår till 15 kilo per person och år, medan ytterligare 18 kilo mat och dryck hälls i avloppet.

När Pressbyrån genom YouGov frågade det svenska folket vilket mellanmål som oftast hamnar i papperskorgen hamnade bananen högst upp på listan tillsammans med smörgåsen. Var sjunde svensk slänger dessa mellanmålsprodukter utan att ha ätit upp dem. 

Det mellanmål som svinnas allra minst är protein- eller nötbaren (3 procent). Vidare visade undersökningen att åldersgruppen mellan 30-39 år svinnar bananer mest (18 procent) medan åldersgruppen som är 60 eller mer är de som svinnar minst banan (9 procent).

 

banankaka.png


Som ett led i att förändra svenskarnas syn på övermogna bananer lanserar Pressbyrån en ny kaka. Från och med den 25 mars breddar man nämligen sitt utbud med banankakor gjorda på räddade bananer. Banankakorna lanseras i tre smaker: en klassisk Banankaka med chokladglasyr, Morotskaka med cream cheese-glasyr och Kaffe & choklad gjord på kaffesump.

- Det är knappast en överraskning att bananen hamnar i topp i undersökningen. Många har uppfattningen att bananen är förlorad så fort den ändrar färg, men vi delar inte den åsikten. Bananens färgskala säger i stället mycket om vad man kan göra med den. När den börjar bli brun är det ett ypperligt tillfälle att till exempel göra banankaka, något som vi vill visa med våra banankakor gjorda på räddade bananer, säger Marie Wedin, Kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige, franchiseägare till Pressbyrån. 

Banankakan finns på Pressbyrån från och med den 25 mars. 

Topplista: Dessa mellanmål slänger svenskarna mest av
1. Banan (13 %)
2. Smörgås (13 %)
3. Äpple (12 %)
4. Yoghurt (11 %)
5. Clementin (8 %)
6. Fikabröd (7 %)
7. Apelsin (7 %)
8. Gröt (5 %)
9. Filmjölk (5 %)
10. Drickyoghurt (4 %)

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13-15 mars 2024 har sammanlagt 1013 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige. Data vägdes utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i undersökningen. 

Från undersökningen: 

Vilket/vilka av följande mellanmål har du slängt utan att ha ätit upp, under de senaste 30 dagarna (antingen på språng eller i ditt hushåll)? (Välj 3)

Banan 13 %
Smörgås 13 %
Äpple 12 %
Yoghurt 11 %  
Clementin 8 %
Fikabröd 7 %
Apelsin 7 %
Gröt 5 %
Filmjölk 5 %
Drickyoghurt 4 %
Päron 4 %
Nötter 4 %
Smoothie 3 %
Keso 3 %
Proteinbar/nötbar 3 %
Annat 10 %
Vet ej 40 %

Källa och bilder: Pressbyrån