Skip to main content

Snart ute med både kontanter och plastkort?

betalning_over_disk.jpeg

(Foto från Nets)

 

46 procent av svenskarna använder aldrig kontanter som betalmedel vid handel i fysiska butiker, enligt en konsumentundersökning av Nets. Mobilbetalningar har tagit över som det näst mest föredragna betalalternativet vid handel i fysiska butiker, där Swish och Apple Pay leder i popularitet. Mycket tyder därför också på att plastkortens tid snart är förbi.

- Det är en anmärkningsvärd utveckling vi ser när det gäller svenskarnas användning av kontanter. Vi har gått från att ha plånböcker med kontanter, till plånböcker utan kontanter och har nu i allt högre grad ingen fysisk plånbok med oss alls, säger Louise Richardson, Sverigechef på Nets.

2022 uppgav omkring en tredjedel av svenskarna att de aldrig använde kontanter som betalmedel. Under 2023 har andelen ökat till hela 46 procent, och i åldersgruppen 18-29 år är den så hög som 51 procent. Endast ett par procent av svenskarna föredrar fortfarande kontanter, och nästan hälften av dessa gör det av principiella skäl eftersom dе de anser att kontanter bör finnas kvar som ett betalalternativ.

 

softpay.jpeg

De flesta kedjor har också tagit bort plastkorten och det digitala snabbtåget körs av alla aktörer i ekosystemet. (Foto från Nets)

 

Alla stora banker är anslutna till Apple Pay och Google Pay och flera av dem ger inte ens ut plastkort längre. Det är som sagt smidigare att betala och bättre för miljön. Icke att förglömma att bankerna sparar in pengar. Fler digitala plånböcker är dessutom på gång. Liksom AI som successivt kopplas in i handlarnas olika processer och kommer att betyda vassare data för betalprocessen. 

- AI kommer att bidra till banbrytande innovation inom betalningsbranschen under 2024 och de kommande åren. Det gäller inte bara digitala plånböcker, utan även integrationen av betalningar i nya köpupplevelser och affärsprocesser. Det blir snabbare, säkrare och sömlöst, säger Louise Richardson till tidningen Market.

De flesta kedjor har ju också tagit bort plastkorten och Louise Richardsson säger till Market att det digitala snabbtåget körs av alla aktörer i ekosystemet.

- Det är ett samspel där alla växeldrar varandra. För att vara attraktiv som butik måste du ha en klar bild över vilka betalmetoder som konsumenterna föredrar. Samtidigt kan vi som betalaktör ta fram nya lösningar som vi lanserar tillsammans med handeln.

 

swish_flera.png

Swish lanserar nu en ny tjänst som gör det möjligt för kunder att enkelt självskanna sina varor direkt i Swish-appen. (Foto från Swish)

 

Swish är mest populärt men kortbaserade mobilbetalningar ökar mest, eftersom de senare använder samma trådlösa teknik som kontaktlösa kortbetalningar. Många har för övrigt redan implementerat Swish i fysiska betalmiljöer och Swish lanserar nu en ny tjänst som gör det möjligt för kunder att enkelt självskanna sina varor direkt i Swish-appen. Tjänsten har pilottestats under en period, men nu blir det alltså möjligt för butikshandlare att ansluta sig till tjänsten och börja erbjuda den till sina kunder. Kunden skannar en QR-kod vid entrén till butiken för att checka in, och kan därefter börja skanna streckkoderna på sina varor, för att sist betala för köpet med Swish. Kvittot kommer sedan direkt i appen.

Utveckligen de senaste tio åren har varit enorm och det är inte enbart positivt.

- Antalet kortbaserade transaktioner har ökat extremt mycket medan kontanter har gеtt det motsatta hållet med radikalt färre transaktioner. På många sätt är denna utveckling bra, men det finns också utmaningar för ett antal grupper som har svårt i den digitala utvecklingen och här behöver vi hitta bra lösningar, säger Bengt Nilervall, betalexpert på Svensk Handel.

Till tidningen Market säger Bengt Nilvervall att vi sannolikt får en reglering där dagligvaruhandeln, apotek, bensinstationer och offentlig sektor måste acceptera kontanter. 

- I dessa fall kommer Svensk Handel att kräva bidrag till de handlare som åläggs att hantera kontanter eftersom det både är kostsamt och riskabelt.

 

louise_richardson_sverigechef_far_nets.jpeg

För att vara attraktiv som butik måste du ha en klar bild över vilka betalmetoder som konsumenterna föredrar, menar Louise Richardsson, Sverigechef på Nets. (Foto från Nets)

 

Louise Richardson pekar också på trenden att betalningar som inte behöver initieras manuellt blir allt vanligare. Det vill säga betalningar som sker i bakgrunden enligt villkor som man en gång har godkänt. Redan i år förväntar Nets fler butiker utan manuella kassor där betalningsprocessen är helt eller delvis automatiserad genom att kunden identifierar sig via till exempel ansiktsigenkänning för mobilbetalning eller skanning av registreringsskylten på bilen.

Artikeln är en sammanställning av information från Nets och delar av en artikel i tidningen Market.

Text: Gunilla Pihlblad