Skip to main content

Tillbaka till framtiden

story-2-hank-soi.png

Henry Armour. Foto: NACS Daily 

 

NACS vd Henry Armour avslutade amerikanska State of the Industry Summit genom att sammanfatta de slutsatser han dragit från årets evenemang. Han menade att branschen måste tillbaka till framtiden genom fokus på de grundläggande uppgifterna, samtidigt som man måste vara rustad för de stora förändringar som väntar. 

Enligt Armour befinner vi oss i en tid som kräver dubbla perspektiv. Han menar att den amerikanska convenience-branschen å ena sidan har kommit tillbaka till en mer normal situation efter enorma störningar i landet. Han nämnde en finansiell kollaps, covid-pandemin och en tretton år lång avvikelse i ekonomisk historia med nollräntor och enorm finansiell likviditet.

- Det nuvarande affärsklimatet är inte nödvändigtvis lätt, men det verkar inte alls vara lika kaotiskt som de senaste åren, sa Armour. 

Ur det perspektivet är det tillbaka till grunderna, back to basics:

- Det handlar om att aggressivt hantera eskalerande driftskostnader och återigen konkurrera med andra kanaler om kunderna.

Henry Armour konstaterade att på flera andra sätt står branschen och den enskilda butiken också inför stora förändringar.

- AI kommer att dramatiskt påverka nästan alla processer vi har. Och AI kommer snabbt, menar han. 

 

colourbox30831982_kopia.jpeg colourbox8889668_kopia.jpg

Den personliga relationen med våra kunder är oerhört viktig. Foto: Colourbox

 

Vad innebär det för kedjor och handlare? Armour citerade psykologen Daniel Kahneman - ”För att nå framgång i framtiden, så kräver det att man tänker snabbt ... och tänker långsamt”. 

Långsamt innebär ”back-to-basics” med fokus på driftseffektivitet menar Armour, men att tänka snabbt är lite mer komplicerat ... Han sammanfattar det som att vad det egentligen handlar om är att formulera de problem som vi verkligen behöver lösa för att komma till framtiden, och sedan hitta teknik och andra lösningar för att lösa just de problemen.

För Henry Armour är det framförallt två saker som branschen behöver lösa för att ta sig till framtiden:

1. Öka arbetsproduktiviteten dramatiskt.

2. Vänd på tanken om att använda bränsle som ett sätt att få kunder till våra butiker.

Slutligen påminde han deltagarna om att det i den amerikanska convenience-branschen sker 160 miljoner transaktioner varje dag i faktiska möten med andra människor.

- Vi måste absolut ta till oss ny teknik för att minska friktionen och öka bekvämligheten, men vi måste vara mycket försiktiga så att vi inte förlorar den unika personliga relation som vi har med så många av våra kunder, avslutade han. 

Sammanfattat av: Ann Hedlund

Källa: NACS Daily