För våra medlemmar:

Direkten testar helt ny spelplattform

direkten tre 450

Från vänster: Stefan Persson, spelansvarig Direkten, Magnus Anjou, grundare Spelombudet Norden AB och Peter Liedholm, vd Spelombudet Norden AB.

Som första aktör på en spelmarknad i förändring lanserar nu Direkten tjänster för spel från utvalda licensierade spelbolag som tidigare endast funnits på online-marknaden.
- Våra butiker är duktiga på spel och bolagen är intresserade av deras kunder. Via en sinnrik plattform kan vi ju sammanföra dem, säger Stefan Persson, spelansvarig på Direkten.

Knappt två månader efter att regeringen slopat spelmonopolet och infört ett licenssystem som ger privata aktörer tillstånd att förmedla spel, lanserar nu Direkten en fysisk spelplattform där butikskunder hittar privata spelbolag som erhållit licens från svenska Spelmyndigheten. Här finns Mr Green, Bethard, Speedy Bet och Multilotto. Förhandlingar pågår om att ta in ytterligare två licensierade spelbolag i utbudet, men vilka det blir är ännu inte klart. I och med detta blir Direkten den första kedjan med tjänster kring online-spel i en social butiksmiljö.

- Enligt lag får man inte spela direkt i butiken så det man gör är att registrera sig och godkänna för att sedan spela i sina mobila enheter. Butiken får en ersättning för själva registreringen samt provision från nettoomsättningen, förklarar Stefan Persson som tillsammans med Spelombudet i Norden AB är pappa till den här idén.

Test i 30 butiker
- Nu ska det testas i 30 butiker under tre månader. Därefter blir det utvärdering och eventuell utrullning över hela kedjan.
Direktens handlare har lång erfarenhet av att ta ansvar för sina spelkunder. Enbart förra året förmedlade de 330 butikerna spel åt Svenska Spel och ATG för cirka två miljarder kronor.

- När nu marknaden öppnats upp för konkurrens inom spel, så är det logiskt att Direkten även erbjuder tjänster från dessa aktörer som en service till våra kunder. Givetvis kommer vi fortsätta att ha Svenska Spel och ATG i våra butiker. Men kunderna kan ges möjligheter att även möta andra aktörer, säger Stefan Persson.

- Vi vill alltid vara professionella i våra kundmöten och det är extra viktigt för en produkt som spel. Här gäller spelansvar och måttfullhet, det är krav som vi ställer på oss själva och våra samarbetspartners, säger Direktens vd, Svante Törnqvist.

stefan och carina 450
Carina Jönsson som driver Direkten i Sickla ser fram emot att få testa nyheten..

Direktens spelplattform har utvecklats i samarbete med det nystartade företaget Spelombudet Norden AB.

- Det är en spännande och banbrytande satsning som Direkten gör. I praktiken innebär det att spelandet på privata aktörer flyttar in i butikerna och att offline-spel sammanförs med online-spel, säger Peter Liedholm, vd för Spelombudet Norden AB.
Jan Lindow, marknadschef på Bethard, välkomnar omregleringen av den svenska spelmarknaden och tycker att Direkten gör helt rätt som låter ATG, Svenska Spel och de privata bolagen konkurrera om kunderna på lika villkor, under samma tak.

- Vi ser ett partnerskap med Direkten som en intressant möjlighet att komma närmare den stora mängd spelare som hittills primärt lagt sina spel via butiker. Vi vet att många av Direktens ombud har en nära relation med sina kunder och nu hoppas vi givetvis kunna bli en del av konversationen mellan kunniga ombud och intresserade spelare, säger Jan Lindow, marknadschef på Bethard.

Jan Undin, Direkten Stockholms Turaffär på Centralen i Stockholm, är en av dem som testar den nya spelplattformen.

- Jättebra! Detta kan vara början till något helt nytt.

På väg mot något nytt?

Stefan Persson ser ytterligare en utvecklingsmöjlighet för Direktenbutikerna.

- Det kan bli en renässans för spelbutikerna som nu kan erbjuda fler alternativ. I förlängningen kan man tänka sig en form av spelcaféer dit kunder kommer för att titta, fika och spela.

”Spel och tobak” är en beteckning som inte längre blir relevant. Speciellt som nikotinfria och andra riskreducerande produkter ersätter traditionell tobak.

- Det kan bli en möjlighet för butikerna att förbättra sin lönsamhet och även om vi inte har något färdigt koncept, så finns det tankar, avslutar Stefan Persson.

GUNILLA PIHLBLAD

 

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40